< Terug naar overzicht

Accent krijgt de citroen, Randstad de appelsien

Het ACV onderzocht de klachten over uitzendkantoren die het tussen 1 januari en 15 oktober 2012 ontving van uitzendkrachten. De vakbond stootte op grote verschillen in de mate waarin uitzendbedrijven correct omspringen met de uitzendkrachten. Op basis van de ACV-gegevens scoort Accent Jobs voor People veruit het slechtst. Die onderneming krijgt de citroen toegespeeld. Marktleider Randstad blijft met voorsprong het best bij de les en verdient de syndicale appelsien.

Het ACV baseerde zich op de klachten die centraal geregistreerd werden, dat waren er 758. Veel klachten werden niet opgenomen in de centrale database, ofwel omdat de uitzendkracht dit zelf niet wilde, ofwel omdat op het terrein snel een oplossing werd gevonden.

De vakbond trok een statistiekje van de aard van de klachten en – wat minstens even interessant is – van de proportionele frequentie van klachten per uitzendbedrijf. Het aantal klachten per bedrijf werd afgezet tegen het marktaandeel. Wie meer “aangeklaagd” wordt dan op basis van zijn marktaandeel te verwachten zou zijn, is minder correct (en omgekeerd). Deze oefening levert – simpel gesteld – een ranglijst op van ‘goede’ en ‘slechte’ uitzendbedrijven, vanuit het oogpunt van de uitzendkracht. Maar eigenlijk ook vanuit het standpunt van de gebruikende onderneming.

Het verschil tussen goed en kwaad

Het ACV slaat en zalft. Wij citeren uit de conclusies: “Met een marktaandeel van 4,27% scoort het uitzendkantoor Accent Jobs for People bijna drie keer zo hoog in onze klachtenregistratie (11,6% van de klachten) dan je op basis van zijn marktaandeel zou verwachten. Een opvallend slechte prestatie van dit uitzendkantoor. De gespecialiseerde kleinere afdeling Accent Construct, die actief is in de bouwsector, haalt eveneens een slechte score.”
Andere slechte leerlingen zijn volgens het ACV-onderzoek Actief Interim en de Konvert-groep.
Een pluim is dan weer weggelegd voor marktleider Randstad, dat 10,8% van de klachten laat registreren voor een marktaandeel van 21,35%. Randstad doet het dus dubbel zo goed als het gemiddelde en vijf keer zo goed als Accent. Aan de positieve zijde van het gemiddelde staan voorts Tempo Team (onderdeel van de Randstad-groep), Manpower, Robert Half, Unique, Start People, Forum Jobs, T-Groep en Plus Uitzendkrachten.

Welke klachten?

De meest voorkomende klacht gaat over loonachterstallen (39%): gepresteerde, maar niet betaalde dagen of uren.
Op de tweede plaats komt een te laag basisloon (10%). Een uitzendkracht moet volgens de wet precies evenveel loon ontvangen als een vaste werknemer die pas werd aangeworven. Dat gebeurt dus niet altijd.
Ook met de uitbetaling van feestdagen (of het geknoei ermee, dixit het ACV), het gewaarborgd loon en de verplaatsingskosten loopt het al eens fout.

Wat leert de HR-manager hieruit?

De bevindingen van het ACV kunnen niet zomaar weggeveegd worden. Integendeel, de HR-manager houdt er best rekening mee als hij of zij een contract sluit met een uitzendbedrijf, tenminste indien hij of zij belang hecht aan gemotiveerde medewerkers, goede arbeidsrelaties en een degelijke werkgeversreputatie.

Correcte omgang met contracten en beloning – of het om vaste of tijdelijke krachten gaat, dat blijft gelijk – is de allereerste en onmisbare HR-hygiënefactor. Wie daaraan zijn laars lapt, vraagt om problemen en hogere directe, indirecte en verborgen kosten. En is dus professioneel niet goed bezig voor zijn/haar organisatie.

Of de ongewoon hoge “foutenmarge” van sommige toeleveranciers het gevolg is van opzet, dan wel van slordigheid, heeft weinig belang. Een strenge en rechtvaardige selectie en opvolging is noodzakelijk en rendabel.

Het ACV-rapport vindt u hier.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen