< Terug naar overzicht

Aandelenopties hebben geen effect op ‘gewone’ bedienden

Aandelenopties verbeteren de prestaties van managers, maar hebben nauwelijks effect op het werk van ‘gewone’ bedienden.

In brede kringen wordt aangenomen dat aandelenopties de medewerkers harder en slimmer doen werken. Aandelenopties vormen dé motivatiehefboom par excellence en brengen het bedrijf heel wat op aan productiviteit, klantvriendelijkheid en aandeelhouderswaarde. Een nieuwe studie van enkele Amerikaanse professoren brengt belangrijke nuances aan in die wijdverbreide veronderstelling.

“Ons onderzoek levert het bewijs dat aandelenopties op directieniveau voldoende effect hebben om weerspiegeld te worden in de bedrijfsresultaten. Er is echter geen gelijkaardig bewijs voor niet-leidinggevende medewerkers”, concluderen de onderzoekers Nicole Bastian Johnson (assistant professor aan Berkely’s Haas School of Business, University of California), professor David Aboody (UCLA’s Anderson School of Management) en professor Ron Kasznik (Stanford University’s Graduate School of Business).

Hun scriptie ‘Employee Stock Options and Future Firm Performance: Evidence from Option Repricings’ werd gepubliceerd in de gerenommeerde Journal of Accounting and Economics. Voor hun studie focusten ze op 1364 Amerikaanse ondernemingen die aandelenopties geven aan leidinggevenden én andere bedienden. Vooral het effect van opties voor ‘gewone’ bedienden werd zelden onderzocht. Er was echter meer aan de hand: de aandelenprijs van die ondernemingen daalde 30 procent of meer per jaar tussen 1990 en 1996. Zo zakte de waarde onder de uitoefenprijs van de opties. 300 bedrijven zorgden voor een nieuwe prijs, de andere 1064 deden dat niet. Daardoor konden beide groepen vergeleken worden.

Door de daling van de optiewaarde viel het motivatie-effect weg. Er een nieuwe prijs aan toekennen moest het motivatie-effect herstellen. Althans, daar gingen de onderzoekers vanuit. Vervolgens bekeken ze of de 300 bedrijven met de nieuwe optiewaarde betere resultaten boekten dan de andere 1064. Ze maten de cashflow en de omzet over één, drie en vijf jaar. De bedrijven met de nieuwe optieprijs scoorden significant beter. De prestatiekloof werd ook breder met de jaren.

De onderzoekers ontdekten méér: de ondernemingen die de aandelenopties alleen opnieuw prijsden voor managers, zetten significant betere resultaten neer dan ondernemingen die de opties geen nieuwe prijs gegeven hadden. Ondernemingen die alleen de opties voor gewone bedienden een nieuwe prijs toegekend hadden, presteerden niet beter dan de 1064 bedrijven die niets veranderden.

Bron: HR Week (SHRM)

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen