< Terug naar overzicht

Aandacht voor duurzame ontwikkeling lokt nieuwe medewerkers

Bedrijven die focussen op duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zijn populair onder toekomstige werknemers.

Het Sustainable Futures Report, opgesteld door de internationale vloerspecialist InterfaceFLOR, toont aan dat kenniswerkers in grote mate gemotiveerd worden door het delen van waarden met hun werkgever. Omdat een pak van de hoger opgeleiden die hoofdzakelijk met informatie werken (of die kennis ontwikkelen of gebruiken op de werkplek) waarden aanhangt rond het idee van duurzaamheid, zou focussen op deze waarden een troef op de arbeidsmarkt kunnen worden. Nick Isles, directeur bij de Britse denktank The Work Foundation en mede-auteur van de studie, is overtuigd van de nieuwe perspectieven: “De groepering rond duurzame ontwikkeling is een bron van werknemersengagement en zal een wederzijds voordeel bieden aan werknemer en werkgever. Beslissend is natuurlijk dat bedrijven deze waarden inbedden in de organisatiestrategie.”
Een bedrijf dat zomaar wat aan windowdressing doet en de waarden niet echt aanhangt of niet tot uiting laat komen in het dagelijks beleid, zal bedrogen uitkomen. Het op die manier misleiden van potentiële werknemers zal de onderneming beschadigen en zal er zeker niet voor zorgen dat via een duurzame investering de juiste bedrijfsgroei gecreëerd wordt. Ondernemingen hebben sinds de vele strenge rapporten over de klimaatsverandering niet echt veel keuze, stellen de onderzoekers. Ofwel worden ze via de wetgeving verplicht, ofwel voeren ze zelf positieve veranderingen door om hun groei op duurzame wijze te bevorderen. In ieder geval zal er geïnvesteerd moeten worden. InterfaceFLOR heeft zich bij wijze van goed voorbeeld geëngageerd om zijn ‘milieuvoetafdruk’ (deze voetafdruk, uitgedrukt in hectaren, geeft de oppervlakte aarde weer die nodig is om in de levensstijl van een persoon, een stad, land of een bedrijf te voorzien) van het bedrijf sterk te verminderen. Het streeft naar een milieueffect van nul tegen 2020. Dat nobel doel wil de onderneming ook duidelijk maken aan de werknemers. Voor om het even welke organisatie die duurzamer probeert te ondernemen is het immers noodzakelijk te zorgen voor begrip onder de medewerkers. Op die manier verkrijgt men de volledige steun voor acties en projecten en blijft het voornemen geen holle doos.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen