< Terug naar overzicht

62 procent van Belgische bedrijven zal in 2010 aanwerven

De rekruteringsmarkt in België zal heropleven in 2010. Veel bedrijven zullen opnieuw mensen aanwerven en veel werkenden zullen op zoek gaan naar een interessantere job. Uit hetzelfde Europese onderzoek blijkt ook dat jobzoekers in jobadvertenties niet altijd de informatie vinden die ze eigenlijk zoeken.

Uit de resultaten van een kersvers Europees onderzoek concludeert StepStone dat de rekruteringsmarkt in België het in 2010 heel wat beter zal doen dan tot dusver gevreesd werd. Zo’n 62 procent van de Belgische bedrijven zal in 2010 mensen aanwerven.
88 procent van de Belgische bedrijven verwacht dat hun personeelsbestand tijdens het komende jaar hetzelfde zal blijven of zal groeien.
Tegelijk zoeken heel veel mensen actief naar een nieuwe job. De belangrijkste redenen hiervoor zijn frustraties in hun huidige job en beperkte ontwikkelingskansen en carrière-opportuniteiten.

Jobadvertenties slaan de bal mis


Uit het onderzoek blijkt verder dat er grote verschillen bestaan tussen de informatie die jobzoekers willen lezen in jobaanbiedingen en wat de bedrijven hierin opnemen. Terwijl zowel kandidaten als bedrijven zeggen dat details over de job zelf belangrijk zijn, publiceren weinig bedrijven de informatie die de kandidaten echt willen lezen.
Jobzoekers willen vooral informatie over het salaris, terwijl bedrijven vooral informatie geven over hun producten en diensten. Terwijl kandidaten verder informatie zoeken over de grootte en de financiële situatie van het bedrijf, geven werkgevers vooral informatie over de werksfeer.
Jobzoekers willen ook weten welke taken ze zullen moeten uitvoeren, en daar spelen de bedrijven dan weer wel heel goed op in.

Opnieuw op zoek


Jan Heiremans van StepStone licht toe: “Uit onze studie blijkt dat veel Belgen op zoek gaan naar een job dit jaar. Bedrijven gaan ook opnieuw rekruteren en werkende Belgen zien hun kans om een nieuwe job te zoeken. Rekruteerders zullen wel in een andere situatie terechtkomen dan voor de recessie. Ze moeten ervoor zorgen dat werkzoekenden in hun jobadvertenties lezen wat ze willen weten om zo de beste medewerkers aan te werven.”

Het onderzoek


Het onderzoek bestond uit een reeks online-surveys in negen Europese landen: Italië, Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland. 2478 kandidaten en 1600 rekruteerders uit de database van StepStone werden ondervraagd.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen