< Terug naar overzicht

6 tips om uw team besluitvaardiger te maken

Teamleiders kunnen niet altijd overal zijn, het is dus belangrijk dat de individuele teamleden zelf een goed besluit kunnen nemen, zodat de efficiëntie van de organisatie behouden blijft (en dus ook de klanten).

Enkele tips om uw medewerkers te trainen om snel slimme keuzes te maken: 

  1. Vertrouw op uw buikgevoel: ongeacht of het de juiste of de verkeerde optie is, het is belangrijk dat medewerkers een besluit nemen. Vaak is er weinig tijd om te beslissen, in dat geval moet, na een korte denkpauze, op het gevoel vertrouwd worden. Als medewerkers al wat ervaring hebben (en de juiste kennis), blijkt dit buikgevoel vaak tot de juiste beslissing te leiden.
  2. Wees niet bang om fouten te maken: als ze een fout besluit nemen, dan is dat maar zo. In interactie met een klant, leverancier of collega is het vaak beter om snel een foute beslissing te nemen, dan helemaal geen.
  3. Speel met scenario's: als problemen of projecten doorgesproken worden, stel dan 'wat als'-vragen om de medewerker te laten oefenen met verschillende benaderingen op situaties die zich kunnen voordoen. Schets bizarre scenario's en wissel deze af met echt voorkomende situaties. Oefen met alle mogelijkheden en evalueer ieder scenario achteraf. Om diversiteit te bevorderen, kan ook met managers van andere afdelingen geoefend worden.
  4. Geef autonomie: laat medewerkers zelf beslissingen nemen (als ze daar klaar voor zijn). Hanteer het principe 'vraag om vergiffenis, niet om toestemming'. Als ze niet juist gereageerd hebben, evalueer de situatie dan en laat hen eruit leren.
  5. Stel bloot: managers moeten hun medewerkers eens laten meewerken met andere teams. Ze kunnen dan zien hoe anderen problemen oplossen en daarvan leren. Managers zouden medewerkers ook mee moeten nemen naar vergaderingen of mee laten luisteren met telefoongesprekken. En dan achteraf samenvatten wat er gebeurde en waarom. Laten zien, is altijd beter dan vertellen.
  6. Deel mislukkingen: creëer een omgeving waarin fouten worden gezien als leermomenten. Evalueer ook goede beslissingen, ga na waar het fout had kunnen gaan en wat daarvan de consequenties hadden kunnen zijn. Teamleden moeten fouten met elkaar delen, zodat ze daarvan leren. Bovendien is het de snelste manier om onervaren mensen ervaring te laten opdoen.

Bron: ERE Media (eremedia.com) en P&O Actueel (penoactueel.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen