< Terug naar overzicht

6 op de 10 zelfstandigen hebben geen website

De Belgische zelfstandigen lijken nog lang niet mee met online-marketing. Vandaag hebben nog altijd 6 op de 10 zelfstandigen geen eigen website. Nochtans is 85 procent van degenen die er wel één hebben, er tevreden tot uiterst tevreden over.

8 op de 10 zelfstandigen die een website hebben, is daar tevreden over. Maar nog altijd hebben 6 op de 10 zelfstandigen de stap naar een eigen website nog niet gezet. Dries De Moor, Director Extended Products & Services bij Acerta: “Een gebrek aan tijd, kennis en geld zijn de voornaamste redenen voor ondernemers om zich (nog) niet te wagen aan de digitale sprong.” 

Uit het onderzoek blijkt ook dat 67 procent van de zelfstandigen die vandaag nog geen website hebben, dat ook niet van plan zijn. Nochtans hebben vier op de vijf zelfstandigen ‘klanten aantrekken’ als primaire bezorgdheid. Daarvoor zetten ze nog heel erg in op de traditionele kanalen, een advertentie in een lokale zondagskrant bijvoorbeeld. De online-technologie is nog te vaak onbekend en dus onbemind.

Advertenties via sociale media niet aan zelfstandigen besteed

17 procent van de ondernemers bevestigt zelf af en toe online te shoppen, online betalingen te doen,... Maar ook slechts 9 procent van de zelfstandigen biedt zelf e-commerce aan.

Dries De Moor: “75 procent van de zelfstandigen zegt geen affiniteit te hebben met online-advertenties, ook niet als klant. Nochtans doen kopers voor ze iets kopen het vooronderzoek thuis, op het internet. Word je daar niet gevonden, dan besta je niet.”

Nog werk aan de online-winkel

De nood voor een zelfstandige – van kapper tot chirurg - om digitaal te bestaan, wordt dus nog altijd fel onderschat. Zelfstandigen moeten nog meer gesensibiliseerd worden om de digitale trein niet te missen. Maar het heeft ook geen zin als zelfstandigen maar halfhartig starten met een online-versie van hun zaak. Een dode website, met ‘nieuws’ van vier jaar oud, is even erg als geen website.

Bijna de helft (48 procent) van de ondervraagden zegt niet met een externe partij te werken voor zijn website. Professionele online-communicatie wordt vaak te duur bevonden en dus laten ze een bevriende IT’er snel een website in elkaar knutselen. Dat een professionele online-aanwezigheid in deze Google-tijden één van de meest effectieve manieren is om klanten te bereiken, is voor al te veel zelfstandigen nog een klik te ver.

Bron: ACERTA (acerta.be)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen