< Terug naar overzicht

5 succesfactoren voor een duurzaam mobiliteitsplan

De Week van de Mobiliteit (16-22 september 2017) is een warme oproep om de auto in de garage te laten en te kiezen voor alternatieven om zich duurzaam te verplaatsen. Daar kunnen ook werkgevers bij helpen. Hoe bouw je een duurzaam mobiliteitsplan uit?

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit en op basis van twee studies zet Sarah Peeters, expert Legal & Reward van HR-dienstengroep Acerta, enkele succesfactoren voor een duurzaam mobiliteitsplan op een rij.

1. Elke niet-gereden kilometer is winst

Telewerk lijkt een evidente manier om de filestress te vermijden en de CO2-uitstoot te verminderen. Tele- of thuiswerk is logischerwijze dan ook de eerste overweging wanneer bedrijven een duurzaam mobiliteitsplan willen uitwerken. Telewerk officialiseren hoeft niet omslachtig te zijn, maar moet wel correct gebeuren. Leg dit vast in een schriftelijke arbeidsovereenkomst of maak duidelijke afspraken in een telewerkpolicy. Dit kan ook via het arbeidsreglement.

2. Praat met je personeel over mobiliteitsoplossingen

Mobiliteit maakt deel uit van arbeids- en loonvoorwaarden – en daarin willen medewerkers graag inspraak. Uit de Talent Pulse-studie van Acerta van juni 2017 (een jaarlijkse bevraging bij meer dan 2000 werknemers) bleek dat 76 procent van de Belgen tevreden is over zijn loonpakket. Bij wie daarin geen inspraak heeft, zakt dat percentage al gauw naar 61 procent. Als je een mobiliteitsplan wil invoeren dat gekoppeld is aan het loon, praat er dan zeker over met je werknemers. Dat verhoogt de slaagkans.

3. Als het kostenplaatje maar neutraal is

De hele discussie over ‘Cash for Car’ gaat er eigenlijk over dat niemand erop wil achteruitgaan. Werkgevers niet, maar ook werknemers niet. Met andere woorden: we willen allemaal minder kilometers rijden met de wagen zonder dat het ons extra geld kost. Ga daarom eens na welke vergoedingen, kostenaftrekken en vrijstellingen van bijdragen er allemaal bestaan en doe er je voordeel mee. Uit de panelbevraging van Acerta in juni (bij 300 CEO’s, HR-directeurs, HR-businesspartners, HR-managers en payrollverantwoordelijken) blijkt dat volgens 80 procent van de bedrijfsleiders en HR-managers hun werknemers er niet voor open staan om hun wagen in te ruilen voor cash.

4. De fiets is op alle vlakken ‘low cost’

De populariteit van de fiets stijgt. Volgens de mobiliteitsbarometer van 2016 kiest 20 procent van de werknemers voor woon-werkverplaatsingen met de fiets. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2015. Niet onlogisch, gezien de leasingmogelijkheden voor fietsen en e-bikes en de fietsvergoeding die voor de werkgever 100 procent aftrekbaar is als bedrijfskostenpost. Neem de fiets dus zeker op als één van de mobiliteitsoplossingen.

5. Plug-in hybrides en elektrische bedrijfswagens

Net als de bedrijfsfiets, zit de verkoop van plug-in hybrides en elektrische auto’s in de lift: + 42 procent het laatste jaar volgens cijfers van de Europese vereniging voor autofabrikanten ACEA. Dat ondanks de duurdere aankoop- of leasingprijs. Daarom lijkt de toekomst voor duurzame mobiliteitsoplossingen een combinatie van fiets, auto en openbaar vervoer. Getuige ook het recentste initiatief van de City-pass. We staan duidelijk aan de vooravond van nog meer creatieve oplossingen, maar variatie in vervoermiddelen en oplossingen op maat van de werknemers zijn een eerste stap in de goede richting.

Bron: Acerta (acerta.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen