< Terug naar overzicht

5 mythes over de ideale werkgever

De medewerkers zijn er gelukkig, alles is er perfect geregeld, de samenwerking verloopt voorbeeldig en de teams boeken successen. Dat is zowat de omschrijving van de ‘beste werkgevers’. Organisatiepsycholoog en consultant Ron Friedman doorprikt dat beeld.

In zijn nieuwe boek ‘The Best Place to Work – The Art and Science of Creating an Extraordinary Workplace’ is Ron Friedman niet mals voor de vele ‘sprookjesverhalen’ over de meest diverse ideale werkgevers. In Harvard Business Review heeft hij alvast een voorsmaakje gegeven van zijn kritiek. In talloze artikels worden ‘beste werkgevers’ beschreven als oorden waar het er zowat gelukzalig aan toe gaat. De ideale werkplek hoeft echter helemaal geen pretpark te zijn, weerlegt Friedman. Dit zijn alvast de vijf mythes die hij aan diggelen slaat:

Mythe 1: iedereen is permanent gelukkig

Diverse onderzoeken wijzen op het belang van geluk. Medewerkers die zich goed in hun sas voelen en die de omgeving leuk vinden, zijn socialer, altruïstischer en creatiever. Voor wie een ideale werkgever wil zijn, lijkt de boodschap dan ook duidelijk: zorg ervoor dat uw medewerkers op zijn minst goed gehumeurd zijn.

Ron Friedman pareert die stelling door te verwijzen naar de andere kant van de medaille: als we euforisch zijn, zijn we minder voorzichtig, naïever en niet zo alert voor allerhande risico’s. Met andere woorden, geluk op het werk is soms contraproductief.

Er is nog méér: ook negatieve emoties hebben waarde. Friedman haalt onderzoeken aan die aantonen dat negatieve gevoelens de betrokkenheid bevorderen, omdat medewerkers hun aandacht dan richten op ernstige problemen, die ze ook effectief willen aanpakken. 

Mythe 2: er zijn vrijwel geen conflicten

Conflicten moet je mijden. Ze slaan bressen in de samenwerking en doe de productiviteit dalen. Nee, zegt Friedman, er is evengoed onderzoek dat aantoont dat conflicten ook voor een verbetering van de prestaties kunnen zorgen.

Let wel: relatieconflicten, waarbij persoonlijkheden botsen, zijn wel degelijk schadelijk voor de organisatie. Taakconflicten, conflicten over hoe het werk moet worden uitgevoerd, zorgen echter voor interessante discussies, waaruit betere beslissingen naar voren kunnen komen. Dan krijgen ook alternatieven en innovaties een kans.

Mythe 3: er worden nagenoeg geen fouten gemaakt

Deze mythe kegelt Friedman omver met een studie van professor Amy Edmondson, hoogleraar Leadership & Management aan Harvard Business School. Zij bestudeerde de prestaties van twee teams in een ziekenhuis en ging vooral de fouten bij het toedienen van medicijnen na. Uiteraard verwachtte ze de minste fouten in het team waarin managers een zeer goede band hadden met verpleegsters. Het tegenovergestelde bleek waar. Teams waarin de leden een goede band met elkaar hadden, rapporteerden veel meer fouten. Maar ze maakten niet echt meer fouten. Uiteindelijk bleken deze teams alleen vaker toe te geven dat ze fouten hadden gemaakt, precies omdat ze zich goed en veilig voelden in de groep. Dan worden fouten veeleer als leermomenten beschouwd.

Mythe 4: nieuwe medewerkers moeten passen binnen de cultuur

Dit lees en hoor je overal en altijd: let op het cruciale belang van de ‘cultural fit’. Nieuwe medewerkers moet je niet alleen selecteren op basis van competenties en ervaring, hun persoonlijkheid en waarden moeten ook bij de organisatie passen. Dat is echter niet altijd zo’n goed idee, waarschuwt Friedman. Zodra je het punt bereikt waarop er gewoonweg te veel gelijkheid bestaat in de organisatie, wordt dat schadelijk voor de prestaties en de vooruitgang. Dan is er eenvoudigweg een gebrek aan diversiteit. Wanneer iedereen er zowat dezelfde persoonlijkheid heeft en in dezelfde waarden gelooft, kunnen zelfgenoegzaamheid en overmoed toeslaan. Het gaat er dan ook allemaal minder kritisch aan toe. Denk ook aan de genoemde creatieve conflicten, die dan uitblijven.

Mythe 5: de ideale werkplek lijkt op een pretpark

Werkgever Twitter heeft een klimmuur, bij Google kan je bowlen, hockeyen en volleyballen. Zorg voor pret, dan word je beslist een beste werkgever. Friedman gaat ook hiermee niet akkoord: medewerkers hebben geen overbodige luxe nodig. Er zijn voldoende onderzoeken, verspreid over de jaren heen, die aantonen dat medewerkers het beste presteren wanneer ze zich competent en autonoom voelen en wanneer ze zich evengoed verbonden voelen met anderen. Het gaat dus niet om de klimmuur, wel om de emotionele behoeften.

Bron: P&O Actueel (penoactueel.nl), Harvard Business Review (hbr.org), Ignite80 (ignite80.com), Harvard Business School (hbs.edu)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen