< Terug naar overzicht

43 procent van de sollicitanten ontvangt geen enkele reactie

Bijna de helft (43 procent) van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. De ‘employer brand’ van dat bedrijf loopt daardoor heel wat schade op.

De meeste sollicitanten (84 procent) gaan negatief denken over de werkgever wanneer zij geen reactie, ook geen afwijzing ontvangen. De negatieve associatie met het bedrijf is niet alleen slecht voor de 'employer branding', maar ook voor de omzet. Maar liefs 60 procent van de sollicitanten geeft aan dat ze bij geen enkele respons op hun sollicitatie ook geen producten of diensten van dat bedrijf meer zullen aanschaffen. Zo blijkt uit onderzoek van vacaturesite StepStone bij 798 organisaties en 21.262 werkzoekenden.

Perceptie werkgeversmerk

Door als bedrijf de sollicitaties op een correcte manier af te handelen, hoeft het imago geen deuken op te lopen. Het sturen van een afwijzing zou dan ook een absolute verplichting voor een recruiter moeten zijn. Het hoort er gewoon bij. Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een e-mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen. Bedrijven zijn zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op het (werkgevers)merk.

Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen