< Terug naar overzicht

31% van de jobstudenten werkt via uitzendkantoor

Ook deze zomer gaan in België ongeveer 300.000 jongeren aan de slag als jobstudent. Ongeveer 31% van hen doet dat via uitzendkantoren. Daarenboven combineren steeds meer studenten ook tijdens het jaar hun studies met een betaalde job, zo blijkt uit een studie van uitzendgroep Randstad.

Via uitzendgroep Randstad steken in België jaarlijks meer dan 23.000 jobstudenten hun handen uit de mouwen tijdens de maanden juli, augustus en september. Daarnaast werken er nog eens zowat 10.000 studenten regelmatig tijdens het jaar. “Jongeren op zoek naar een job vinden steeds meer de weg naar een uitzendkantoor als efficiënt kanaal om snel een job te vinden en daarmee een centje bij te verdienen”, meldt Randstad, dat zijn nieuwe studie naar studentenjobs in België bekendmaakte.

Uit de studie onthouden we de volgende opvallende punten:

- Betaald werk bij jongeren is eerder regel dan uitzondering. Meer dan 80% van de jonge studenten ouder dan 15 heeft een betaalde job tijdens de vakantie en/of tijdens het schooljaar. Meer dan een derde werkt als vrijwilliger (de meeste van hen hebben naast hun vrijwilligerswerk ook een betaalde activiteit).

- De populairste sectoren zijn de horecasector en winkelketens. In de achtervolging, maar met grote achterstand: de productiebedrijven, de diensten- en de transportsector.

- De functies die het meest uitgeoefend worden: obers/keukenhulp, verkopers/winkelhulp, administratief bediende, arbeider, magazijnier en enquêteur.

- De kanalen die studenten gebruiken om een job te zoeken: voor de klusjes zijn het eerder vrienden, kennissen en de familie die een cruciale rol spelen; voor de betaalde jobs in bedrijven doet 59% een beroep op uitzendkantoren, gevolgd door 31% die bij vrienden en kennissen aankloppen.

- Wat de contracten betreft, zegt 15% van de jongeren die voor een bedrijf werken geen regulier contract te hebben. Maar van degenen die wel een contract hebben, is 94% tevreden tot erg tevreden over de naleving ervan.

- Geld is zowat de enige motivator die de jongeren van onder de beschermende vleugels van ma en pa naar de arbeidsmarkt kan slepen. Een kleine 20% vermeldt ook de ervaring die ze zo kunnen opdoen en het verkennen van de arbeidsmarkt.

- Het geld dat hun inspanningen jaarlijks in het laatje brengen, schommelt voor de meeste onder hen (34%) tussen 750 en 1250 euro per jaar. Ongeveer 20% boert beter of werkt harder en verdient meer dan 2000 euro.

- De uitgaven zijn sterk gefocust op vrije tijd. Vooral uitgaan en bioscoopbezoeken liggen goed in de markt (22% van het budget). Ook vakanties, gsm en kleding doen het goed. Daarnaast gaat toch 17% naar het spaarvarken en 5% naar de financiering van de studies.

- Met een gemiddelde score van 8,4 op 10 kunnen we stellen dat de studenten tevreden zijn over hun job. Meer dan 90% geeft een score van 7 of meer. Ze leggen de nadruk op de werksfeer, het loon, de relatie met de directe baas, de middelen en de werkomgeving. Enkel de jobinhoud wordt minder goed gepercipieerd. Omdat het overgrote deel van de studentenjobs laaggekwalificeerde jobs zijn, wordt het potentieel van jongeren meestal onderbenut.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen