< Terug naar overzicht

10 redenen om minder hard te gaan werken (overwerk schaadt uzelf, uw collega's én de organisatie)

Komt het werk voor u steeds op de eerste plaats? Dan is het dringend tijd om eens stil te staan bij de nadelen van lange werkdagen: voor u, maar zeker ook voor de mensen in uw omgeving. Het schaadt trouwens uw carrière én het bedrijf waar u werkt.

“30 hours of working and still going strooong”, tweette de 24-jarige copywriter Mita Diran uit Indonesië. Enkele uren later stortte ze in en belandde ze in een coma. De volgende dag stierf ze, als slachtoffer van uitputting, overwerk en een energiedrankje genaamd Krating Daeng (ook gekend als de ‘Thaise Red Bull’).

Dit is spijtig genoeg geen uniek verhaal, zeker niet in Azië. In Japan bestaat er zelfs een woord voor: 'karoshi' staat voor dood door overmatig werken. Het begrip 'karo-jisam' verwijst er naar zelfmoord als gevolg van uitputting door het werk. Dit drama in Indonesië ging wel snel viraal, ongetwijfeld onder meer omdat het slachtoffer voor het Amerikaanse reclamebedrijf Young & Rubicam werkte, en omdat ze reeds eerder tweets de wereld in had gestuurd over haar enorme werklast. Zo tweette ze eerder dat jaar dat ze beter haar bed naar het kantoor zou verhuizen, een andere keer tweette ze dan weer opgewekt dat ze eindelijk eens voor middernacht terug thuis was van het werk.

Er zijn heel wat mensen die enkel aan hun carrière denken en alles in het teken van hun job plaatsen. Er zijn echter tien goede redenen waarom u wel aan uw carrière mag blijven denken, maar niet door belachelijk veel werkuren te presteren:

1. Kwantiteit doodt kwaliteit

U wilt ongetwijfeld excellent zijn in wat u doet. Maar hoe meer taken u op zich neemt, hoe kleiner de kans wordt dat u ze allemaal even excellent uitvoert. Schrap dus zoveel mogelijk zaken van uw 'to do'-lijstje en zet in op de dingen die er echt toe doen.

2. Slaap is belangrijk 

“De weg naar een productiever, inspirerender en gelukkiger leven bereik je door voldoende te slapen,” stelde Arianna Huffington in 2011 op TED Talk. Iets waar zij zeker over kan meespreken: ze viel eens flauw door slaapgebrek en brak haar kaakbeen. Sindsdien is Huffington een ware slaapevangelist.

3. U kan niet presteren wanneer het erop aankomt

Ga oververmoeid naar een meeting en u kan er zeker van zijn dat u geen sterke prestatie zal neerzetten. Je zal amper nieuwe ideeën kunnen aanbrengen, geen creatieve oplossingen voor problemen kunnen bedenken en de inbreng van anderen zal amper tot u doordringen. Dat komt respectloos over en verkwist hun tijd, net als de uwe.

4. Uw humeur werkt contraproductief

Mensen die oververmoeid zijn, zijn geïrriteerder en ongeduldiger dan anderen. Dat heeft zeker en vast zijn effect op de mensen rondom u in de privésfeer, maar ook op het werk. Als u een werknemer bent, zal dat uw carrière schaden. Als u een kleine ondernemer bent, zal dat uw bedrijf schaden.

5. Uw beoordelingsvermogen staat niet op scherp

De studies daaromtrent zijn steeds duidelijk: slaaptekort verzwakt het beslissingsproces. Als leider kunt u zich niet veroorloven om slechte oordelen te vellen. Enkele taken doorverwijzen naar medewerkers, is een mogelijke oplossing om opnieuw geconcentreerd de harde beslissingen te durven nemen die de job vereisen.

6. U geeft een slecht voorbeeld

Het werkschema dat u zelf volgt, zal ongetwijfeld overgenomen worden door uw meest ambitieuze medewerkers. Maar wilt u van hun slimste ideeën en inzichten kunnen genieten, dan moet u een werkomgeving creëren waarin iedereen op tijd wat ontspanning durft in te bouwen.

7. Er zal steeds nieuw werk opduiken 

Als u een eigen bedrijf leidt, zal er steeds een nieuw project zijn om te starten, een nieuwe potentiële klant om te overtuigen of een nieuwe technologie om te implementeren. U zal nooit zonder taken op uw 'to do'-lijstje zitten. En indien u voor iemand anders werkt, betekent veel werk gedaan krijgen, dat u er nog meer zult krijgen. Dat kan iets positiefs zijn, maar enkel en alleen indien u voldoende energie heeft om ze allemaal op een excellente wijze af te werken.

8. U beschadigt uw relaties

Door al die uren die u in uw werk investeert, schenkt u onvoldoende aandacht aan uw vrienden en familie. Nochtans kunnen zij net een zekerheid vormen voor die broodnodige ontspanning.

9. U pleegt een aanslag op uw gezondheid

U bent ongetwijfeld slim genoeg om niet 30 uren onafgebroken te werken, maar staat uw werkschema ook niet in de weg van een gezond eetpatroon, regelmatig sporten en voldoende slapen? Indien dat wel het geval is, verkort u uw leven door zich te overwerken. Is het dat waard?

10. De meeste jobs zijn minder belangrijk dan u denkt

Enkele jaren geleden schreef verpleegster Bronnie Ware een boek met de top 5 waarvan haar stervende patiënten spijt hadden. Wat bleek? Heel wat patiënten hadden spijt van het hoge aantal uren dat ze besteed hadden aan het opbouwen van een carrière. Anderen hadden dan weer spijt van de dromen die ze onvoldoende hebben nagejaagd.

Plaats deze twee vaststellingen samen en u krijgt de levensles: als iets helpt om een levensdroom na te jagen, dan is het waard om er heel wat uren aan te besteden. Dus vraag uzelf af: zal ik dit binnen 10 jaar belangrijk vinden? Als het antwoord nee is, dan is het tijd om er heel wat minder uren aan te besteden en uw focus te verleggen naar de dingen die u werkelijk nauw aan het hart liggen.

Bron: Inc. (inc.com)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen