< Terug naar overzicht

1 op de 8 medewerkers vormen een groot risico voor hun organisatie

1 op de 8 managers en professionals vormen een groot risico voor hun bedrijf, omdat ze minder goede beslissingen nemen en slechter communiceren. Hoe hoger in de hiërarchie, hoe kleiner het risico echter wordt. Het middelmanagement en productiemedewerkers vormen het grootste risico.

HR-dienstverlener SHL onderzocht welke functies en sectoren de meeste risico's met zich meebrengen. Het onderzocht niet zozeer de beleidsregels en procedures, maar analyseerde het menselijke element van risico's en het gedrag van medewerkers.

Wereldwijd vertoont één op de acht managers en professionals een groot risico voor hun bedrijf. Deze medewerkers verhogen de kans op risico's doordat ze minder goede beslissingen nemen en slechter communiceren.

Ander risicovol gedrag is het negeren van belangrijke informatie en niet open staan voor visies van anderen in de organisatie. Maar ook een gebrek aan overtuigingskracht en geloofwaardigheid kunnen tot problemen leiden.

Opmerkelijk is echter dat risico's door gedrag afnemen naarmate medewerkers hoger opklimmen in de organisatie en een senior functie bekleden. Slechts één op de 15 leidinggevenden vormt een groot risico. Lager in de hiërarchie van de organisatie zijn het middelmanagement en individuele medewerkers de meest risicovolle werknemers. In vergelijking met leidinggevenden brengen ze twee keer zoveel risico's met zich mee of één op de zeven.

Ook één op de acht medewerkers vormen een groot risico voor hun organisatie. Ze vertonen contraproductief gedrag op de werkvloer: Ze houden zich minder aan de regels, hebben minder oog voor details en zijn minder toegewijd en zetten zich minder in voor teamwerk. Vooral in een productieomgeving kan dergelijk gedrag veel risico’s inhouden.

De meest risicovolle sectoren voor alle functieniveaus zijn telecom en consumentengoederen (zware goederen), terwijl de publieke sector en de detailhandel het meest risicomijdend zijn.

Maar risico's hebben ook een positieve kant. Bedrijven moeten risico’s aanvaarden om nieuwe markten en kansen te kunnen exploiteren, maar ze mogen er ook niet blind voor zijn als ze competitief willen blijven of een crisis willen voorkomen.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen