Generatie Z vindt van zichzelf dat ze de hardste werkers zijn (maar enkel wanneer ze daar zin in hebben)

De 16- tot 25-jarigen beschouwen zichzelf als een generatie van harde werkers. Maar ze steken enkel de handen uit de mouwen wanneer ze dat zelf willen. Hen verplichten te werken, aanvaarden ze niet. Hoewel Generatie Z met een smartphone in de hand geboren is, geven ze toch de voorkeur aan persoonlijk contact op de werkvloer. Zij heeft bij momenten een contradictorische kijk op leven en werk.

MIVB: een op feiten gebaseerde aanpak van employer branding

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is continu op zoek naar een brede waaier van profielen, gaande van chauffeurs en technici tot ervaren IT’ers. Om het rekruteringsproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is data verzamelen en meten onontbeerlijk. “Meten is weten, gissen is missen, en gokken is dokken”, vat Employer Branding & Sourcing Manager Johan Claes samen.

Zorgnet-Icuro vraagt meer flexibiliteit in personeelsnorm ouderenzorg

Door de krapte op de arbeidsmarkt vinden woonzorgcentra onvoldoende zorgmedewerkers. Om het nijpende tekort op te vangen en de bewoners kwaliteitsvolle zorg te blijven bieden, vraagt Zorgnet-Icuro daarom om op korte termijn tijdelijk de personeelsnorm te versoepelen. Op die manier kan ook ander personeel dan verpleegkundigen en zorgkundigen worden ingeschakeld.

147.700 vacatures op de arbeidsmarkt

In het eerste kwartaal 2019 boden Belgische ondernemingen 147.700 vacatures aan tegenover 141.700 in het vierde kwartaal 2018. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

Onboarding bij HP: “Bouwen aan enthousiasme en ambassadeurschap”

De missie van laptopbouwer HP is om te zorgen voor ervaringen die verbazen. Maar wat met onboarding? Ook daar is het doel om nieuwe medewerkers te verbazen en hen enthousiast te maken over het werken bij HP. Bezoekers van UNLEASH 2019 kregen een blik achter de schermen van hoe ze dat hebben aangepakt.

Bijna negen op tien werkgevers betrekt werknemers actief bij werking bedrijf

Bijna negen op tien werkgevers (88 procent) betrekken volgens een recente enquête hun personeel bij de werking van het bedrijf Maar, er is nog ruimte voor verbetering: een op vijf bedrijven houdt het personeel onvoldoende op de hoogte van de resultaten. Toch geeft 82 procent van de respondenten aan dat participatief ondernemen helpt bij de retentie van het personeel.

Bij een op vijf werknemers lukt op tijd stoppen nooit

Zeven op tien werkende Belgen werken af en toe over. Voor bijna een op vijf is overwerken echter dagelijkse kost. Slechts 15 procent van de werknemers klopt nooit overuren. Toch vinden werknemers die veel overwerken hun job boeiender en uitdagender dan wie nooit overwerkt. Werknemers vragend dan ook meer vrijheid om hun werktijd zelf te organiseren.

Dumpen of (her)lezen? ‘Human Resource Champions’ van Ulrich

U trekt deze zomer naar het strand? U plant een culturele vakantie in een historische stad? Een week in een klein tentje in de bergen? Wat u ook van plan bent, een goed boek is een must. Misschien overweegt u wel dé klassieker uit het HR-domein, ‘Human Resource Champions’ van Dave Ulrich, te (her)lezen? Met Koen Dewettinck (Vlerick Business School) kijken we of dat 23 jaar na de eerste verschijning nog de moeite waard is.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen