Cash for car geen succes

De mobiliteitsvergoeding (beter bekend als cash for car) is geen succes. Uit cijfers van HR-dienstverlener Acerta blijkt dat in het eerste jaar dat het systeem bestaat slechts 65 op 100.000 bedrijfswagens of 0,065 procent op deze manier van de weg zijn gehaald. Er zal waarschijnlijk meer animo zijn voor het mobiliteitsbudget dat volgende week wordt goedgekeurd door de Kamer.

Meer telewerken, minder verkeersslachtoffers

Als het aantal telewerkers verdubbelt in ons land, dan leggen wagens 25 miljoen kilometer minder af, vermijden we 44 doden en zwaargewonden en besparen we aan uitstoot meer dan 2500 ton CO2. Dat zijn de resultaten van een nieuwe statistische analyse van Vias institute en de FOD Mobiliteit bij de lancering van een toolbox die alle mogelijke informatie over telewerken verzamelt.

Zingeving en zelfontplooiing almaar belangrijker op het werk

Vlamingen zoeken almaar meer zingeving in hun job en eisen meer dan ooit dat hun werkgever zorg draagt voor de planeet en investeert in sociale projecten. Op het vlak van opleiding vinden ze zelfontplooiing belangrijker dan de drijfveer om beter te worden in hun job. In praktijk zijn het vooral lang geschoolden die bijscholingskansen krijgen en grijpen.

Een op drie werknemers geen enkele keer ziek in 2018

Ongeveer een op drie van de werknemers in de privé was vorig jaar geen enkele keer afwezig wegens ziekte. De keerzijde: bijna twee derden van de werknemers was wel minstens een dag afwezig door ziekte. Het ziekteverzuim in België is verder gestegen tot gemiddeld 12,6 dagen per jaar in 2018. Dat is vooral toe te schrijven aan het langdurig verzuimpercentage dat in tien jaar tijd toenam met 75 procent.

Automatisering leidt niet per definitie tot jobvernietiging

Na vijf jaar verlaat ongeveer 8 procent van de werknemers het bedrijf als gevolg van automatisatie, zo leert onderzoek van het Nederlandse Centraal Planbureau, de Universiteit Utrecht en Boston University. Dat werknemers uiteindelijk weer werk vinden, komt doordat automatisering leidt tot een groei van banen elders. Het is dus niet zo dat automatisering per saldo tot baanvernietiging leidt. Opvallend is dat hoogopgeleide werknemers vaker geraakt worden door automatisering, maar lager opgeleide sterker.

Loonnorm kan soepeler

De wet op de loonnorm is niet soepel genoeg. Bedrijven hebben het soms moeilijk om mensen te vinden omdat de lonen te laag zijn. “Bedrijven, sectoren of regio's die dringend op zoek zijn naar personeel moeten extra opslag kunnen geven", stelde Pierre Wunsch, de nieuwe gouverneur van de Nationale Bank, bij de voorstelling van het jaarverslag.

Een op acht werknemers meldde zich ooit ziek zonder ziek te zijn

Een werknemer op acht heeft zich ooit ‘ziek’ gemeld wegens andere motieven dan zijn gezondheid. Bij 8 procent gebeurde dit eenmalig en 4 procent zelfs meer dan eens. Een ziek gezinslid, nood aan recuperatie en combinatie werk en privé zijn de belangrijkste redenen die werknemers opgeven voor deze ziektemeldingen.

Duaal leren in de lift, maar technisch onderwijs blijft achter

Vanaf 1 september 2019 start duaal leren officieel. Ongeveer 100 scholen dienden bijna 400 aanvragen in om vanaf volgend schooljaar leren op de schoolbanken met leren op de werkplek te combineren. Een echte trendbreuk zal er echter pas komen als ook meer technische opleidingen in de derde graad van het technisch onderwijs (TSO) en Secundair-na-Secundair (Se-n-Se) duaal gaan. Nu zijn de aanvragen vooral geconcentreerd in de specialisatiejaren van het beroeps-secundair onderwijs (BSO).

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen