Competenties updaten en talent vinden zijn de grootste HR-uitdagingen

Competenties updaten, vacatures invullen en medewerkers (gemotiveerd) behouden zijn de grootste HR-uitdagingen waarvan bedrijven de komende twee jaar wakker liggen. Zo blijkt uit de Acerta Panel Survey. Opmerkelijk is bovendien dat werkgevers steeds meer out of the box denken om oplossingen te vinden.

Generatie Z vindt van zichzelf dat ze de hardste werkers zijn (maar enkel wanneer ze daar zin in hebben)

De 16- tot 25-jarigen beschouwen zichzelf als een generatie van harde werkers. Maar ze steken enkel de handen uit de mouwen wanneer ze dat zelf willen. Hen verplichten te werken, aanvaarden ze niet. Hoewel Generatie Z met een smartphone in de hand geboren is, geven ze toch de voorkeur aan persoonlijk contact op de werkvloer. Zij heeft bij momenten een contradictorische kijk op leven en werk.

MIVB: een op feiten gebaseerde aanpak van employer branding

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is continu op zoek naar een brede waaier van profielen, gaande van chauffeurs en technici tot ervaren IT’ers. Om het rekruteringsproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is data verzamelen en meten onontbeerlijk. “Meten is weten, gissen is missen, en gokken is dokken”, vat Employer Branding & Sourcing Manager Johan Claes samen.

Zorgnet-Icuro vraagt meer flexibiliteit in personeelsnorm ouderenzorg

Door de krapte op de arbeidsmarkt vinden woonzorgcentra onvoldoende zorgmedewerkers. Om het nijpende tekort op te vangen en de bewoners kwaliteitsvolle zorg te blijven bieden, vraagt Zorgnet-Icuro daarom om op korte termijn tijdelijk de personeelsnorm te versoepelen. Op die manier kan ook ander personeel dan verpleegkundigen en zorgkundigen worden ingeschakeld.

147.700 vacatures op de arbeidsmarkt

In het eerste kwartaal 2019 boden Belgische ondernemingen 147.700 vacatures aan tegenover 141.700 in het vierde kwartaal 2018. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

Onboarding bij HP: “Bouwen aan enthousiasme en ambassadeurschap”

De missie van laptopbouwer HP is om te zorgen voor ervaringen die verbazen. Maar wat met onboarding? Ook daar is het doel om nieuwe medewerkers te verbazen en hen enthousiast te maken over het werken bij HP. Bezoekers van UNLEASH 2019 kregen een blik achter de schermen van hoe ze dat hebben aangepakt.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen