< Terug naar overzicht

Wat de hond zag en andere avonturen

Auteurs:Malcolm Gladwell
Uitgever:Contact, 480 blz.
ISBN:97890 254 32683
Prijs:€19.95
In een bundel propvol opmerkelijke artikels waarschuwt Malcolm Gladwell voor de talentmythe, verkeerde selectiemethoden en de verpletterende ‘eerste indruk’.

Met zo’n atypische titel, ‘Wat de hond zag en andere avonturen’, is het moeilijk te geloven, maar Macolm Gladwell staat momenteel wel degelijk op nummer twee in de befaamde ‘Thinkers 50’. Op die rangschikking van de meest invloedrijke managementdenkers die Des Dearlove en Stuart Crainer elk jaar opstellen, komt hij meteen na CK Prahalad en laat hij al die andere imposante ‘goeroes’ (van Michael Porter en Dave Ulrich, via Steve Jobs en Bill Gates tot Jim Collins en Jack Welch) achter zich.

De in Engeland geboren, in Canada getogen en in New York werkende Gladwell dankt zijn verrassend hoge status onder meer aan zijn recente boek ‘Uitblinkers’. Daarin trekt hij met de hem typerende combinatie van hardnekkigheid, tegendraadse flair en schijnbare speelsheid op zoek naar het geheim van bijzonder succesvolle mensen. Na talloze onderzoeken doorgeploegd te hebben en nog meer reële voorbeelden onder de loep geschoven te hebben, besluit hij dat talent zeker een rol speelt, maar dat we ons daarop niet mogen verkijken. Het hoogste IQ of het hoogste ‘natuurlijke’ talent baten bitter weinig als een serie andere voorwaarden niet goed zit.

Ongetwijfeld blijft dat boek het beste bij door de tienduizend-uren-regel die Gladwell er keer op keer aantoont: de toppers hebben ten minste tienduizend uren geoefend voor ze de stap naar de absolute top kunnen zetten. Dat geldt op elk gebied. Kijk naar Bill Gates, die als adolescent halve en hele nachten doorbracht als programmeur achter de computer. Kijk evengoed naar The Beatles, die pas doorbraken na de vele optredens in een Hamburgse nachtclub.

In ‘Wat de hond zag en andere avonturen’ bundelt Gladwell, de historicus die zichzelf omschoolde tot wetenschapsjournalist, artikels die hij schreef voor het onvolprezen The New Yorker. Het boek zet zijn veelzijdigheid, eruditie en briljante stijl extra in de verf. Hij veegt onder meer de vloer aan met de meeste sollicitatiegesprekken. Doorgaans blijkt de interviewer hopeloos bevooroordeeld ten gunste van de innemende mensen. Dat is vooral te wijten aan de verpletterende rol van ‘de eerste indruk’. Die wordt een self-fulfilling prophecy: “We horen wat we verwachten te zullen horen.” Die eerste indruk heeft te maken met ons beeld over succes en met intuïtie.

Nu de persoonlijkheid alsmaar belangrijk wordt in de kenniseconomie, worden indrukken er alleen maar belangrijker op. We vergeten echter een valkuil waarvoor de sociale psychologie al bijna een eeuw geleden waarschuwde: we laten ons leiden door karaktertrekken, maar dat is een misleiding, omdat de manier waarop we ons gedragen vooral te maken heeft met de situatie. “We onderschatten voortdurend de grote rol die de context speelt bij het gedrag van mensen”, vat Gladwell samen.

Ook in een ander artikel komt Gladwell terug op het ‘mijnenveld’ dat een sollicitatieronde vaak is. Hoe neemt u mensen aan als u niet weet wie geschikt is? Sommige taken zijn zo specifiek, dat er geen voorspellingen over te maken zijn.

In ‘De mythe van het talent’ wijst de auteur op de opvallend lage correlatie tussen IQ en succes op het werk. Consultants en bedrijven die zich laten meeslepen door ‘sterrensystemen’ moeten het ontgelden. Gevallen sterbedrijf Enron zwoer bij het aanwerven, bevorderen en ‘vrijlaten’ van ‘high potentials’. De smak was des te groter. Heel wat consultants en managementgoeroes moesten daarna de andere kant op kijken…

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen