< Terug naar overzicht

Van strategie naar uitvoering

Auteurs:Robert Kaplan & David Norton
Uitgever:Business Contact, 352 blz.
ISBN:97890 470 0124 9
Prijs:€32.00
Robert Kaplan en David Norton, de ontwerpers van de befaamde 'balanced scorecard', gaan in hun nieuwe boek na hoe je een mooie strategie ook daadwerkelijk omzet in de praktijk. Van lullen naar doen?

Minder dan tien procent van de werknemers kent de strategie van het bedrijf. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat zelfs de meest glanzende strategieën vaak loze praatjes blijken. Ze schitteren tijdens PowerPoint-presentaties en glimmen op glossy papier, maar ondertussen kan vrijwel niemand vertellen hoe die dure woorden omgezet moeten worden in de praktijk.
“Werknemers die niet bekend zijn met de strategie, weten zeker niet hoe ze hun dagelijkse activiteiten aan de succesvolle uitvoering ervan moeten koppelen”, schrijven professor Robert Kaplan (Harvard Business School) en David Norton (Balanced Scorecard Collaborative) in ‘Van strategie naar uitvoering’.
Een kwarteeuw geleden schoten Kaplan en Norton in rechte lijn door naar het zenit van de managementgoeroes met hun concept over de ‘balanced scorecard’. Het revolutionaire was dat bedrijven zich niet mogen blindstaren op de financiële resultaten. Een bedrijf dat prima wil draaien én blijven draaien, moet ook oog hebben voor de andere onderdelen van de bedrijfsvoering, zoals de omgang met klanten, de bedrijfsvoering en ontwikkeling.

De ‘balanced scorecard’ licht het bedrijf door vanuit vier perspectieven:

1. Financieel: wat vinden de aandeelhouders van de prestaties?
2. Afnemers: hoe zien de klanten ons?
3. Interne processen: welke competenties en processen zijn nodig om de strategie toe te passen?
4. Evolueren en innoveren: hoe kunnen we ons voortdurend verbeteren?

Uiteraard staan die perspectieven in het teken van de visie en strategie van het bedrijf. Die vinden we ook terug in hun nieuwe boek, dat alles vanuit praktisch oogpunt bekijkt. Het geeft wel eens de indruk dat het boek een hoger gehalte heeft aan gezond verstand. Een strategie is best mooi, maar wat koop je ermee als je de uitvoering verwaarloost?
Kaplan en Norton melken hun gouden koe, maar ze doen dat fatsoenlijk. Ze herhalen niet zomaar hun oude kunstje, ze leggen nieuwe klemtonen, wijzen op valstrikken en reiken zelfs nieuwe instrumenten aan.
Voor HRM’ers zit er een cruciaal hoofdstuk in (hoofdstuk 5), waarin de auteurs de afstemming van de organisatie-eenheden én werknemers op de strategie onder de loep schuiven.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen