< Terug naar overzicht

Trainingen ontwerpen

Auteurs:De Galan Karen
Uitgever:Pearson Education Benelux, 277 blz.
ISBN:97890 430 1401 4
Prijs:€40.00
[p]U geeft een training, maar wat u vertelt, slaat dood. Deelnemers schrijven niets op, kijken u glazig aan. Als u de groep om reacties vraagt, blijft het angstwekkend stil. Herkenbaar? Dan moet u leren trainingen ontwerpen.[/p]

Wanneer u constateert dat u in de leegte traint, kunt u in twee oorzaken geloven. Ten eerste kunt u dat wijten aan ongelukkig toeval. Niet met elke groep heeft u een klik als trainer. Soms wil een groep echt niet meewerken. Het ligt niet aan u. Ten tweede kunt u vragen stellen bij uw vaardigheden als trainer. Karin De Galan, ruim 15 jaar actief als trainer, gelooft in beide oorzaken, maar bovenal is ze ervan overtuigd dat u het succes van een training voor een groot deel van tevoren kunt plannen. In het werkboek Trainingen ontwerpen leert ze u hoe. Het boek gaat over het plannen van het leerproces van deelnemers en over het ontwerpen van een goed programma. Een programma waarmee u doelen haalt en deelnemers leert wat de bedoeling is.


Het boek is opgebouwd rond de drie essentiële stappen in het ontwerpproces: doen, kunnen en willen. “Mensen leren het meeste als ze al in de training iets anders gaan doen. En om iets anders te doen, moeten ze het kunnen en willen”, weet De Galan.


In een eerste deel leert u een diagnose stellen (Wat zijn problemen van de deelnemers? Wat willen ze bereiken?) en een recept opstellen voor de training. U verneemt hoe u relevante kennis opneemt om die dan zo praktisch mogelijk terug door te geven. De Galan geeft ook advies over de programma-opbouw van uw training. Daarbij heeft de auteur veel aandacht voor in-company trainingen. Wat doet u bijvoorbeeld als de opdrachtgever iets anders wil dan de deelnemers? De Galan vertelt hoe daarmee om te gaan, onder meer door een psychologisch programma te maken in plaats van een logisch programma.


Deel twee gaat over het ontwerp van afzonderlijke onderdelen in een training. Centrale vraag: hoe zorgt u ervoor dat medewerkers in elke module de vaardigheden leren die u ze wilt leren? De Galan stelt voor om van achteren naar voren te ontwerpen: vanuit het doen naar het kunnen. Stel dat medewerkers een onderhandeling zullen moeten voeren, dan oefent u in de training met die onderhandeling. Maak die oefening tot de kern van de training. Vanuit deze oefening redeneert u terug naar wat absoluut essentiële tips zijn om die oefening goed te kunnen doen.


Veruit het boeiendste deel is hoofdstuk drie: verleiden tot leren. U werkt hier aan het willen. U leert honger te creëren voor u eten serveert.


Na het doornemen van dit boek zou u een gestroomlijnde, doelgerichte en uitnodigende training moeten kunnen ontwerpen. Maar volgens ons heeft u daarvoor niet het hele boek nodig. De feedback van deelnemers zal u allicht wel duidelijk gemaakt hebben weten wat u moet verbeteren. Kies gerust die aspecten uit waaraan u wilt werken. De cases en oefeningen, checklists en stappenplannen volstaan ruimschoots om hieraan te werken. U hebt daar geen 270 pagina’s voor nodig.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen