< Terug naar overzicht

Stiekeme signalen

Auteurs:Leonard Mlodinow
Uitgever:Maven Publishing, 311 blz.
ISBN:97894 9057 4963
Prijs:€20
In 'Stiekeme signalen' legt Leonard Mlodinow uit hoe je geraffineerd kan beïnvloeden.

Apple spendeert honderden miljoenen dollars aan marketingcampagnes om het gebruik van een Mac te koppelen aan slimheid, elegantie en moderniteit. Zo creëert Apple een wij-groep van gebruikers, van ‘winnaars’, die afgezet wordt tegen een wij-groep van pc-gebruikers die alles behalve ‘cool’ zijn.

Hetzelfde winnend wij-gevoel speelt een hoofdrol in het betalen van de hoge lidmaatschapsbijdrage voor een prestigieuze golfclub, zelfs al speel je nauwelijks golf. In dezelfde sfeer: medewerkers gaan akkoord wanneer ze niet meteen dezelfde loonsverhoging krijgen als een collega, maar wel dezelfde hogere functietitel.

Dat groepsgevoel heeft nog meer gevolgen. “Wanneer we onszelf eenmaal zien als iemand die bij een exclusieve golfclub, hoge functionarissen of een exclusieve klasse van computergebruikers hoort, sijpelen de opvattingen van andere leden van de groep in ons denken en kleuren de manier waarop we de wereld waarnemen”, schrijft Leonard Mlodinow. De befaamde natuurkundige (die ook de scenario’s schreef van ‘Star Trek – The Next Generation’ en ‘MacGyver’) schudt in ‘Stiekeme signalen’ een spectaculair aantal studies en anekdoten op om aan te tonen hoe het menselijk brein onbewust en instinctief reageert op signalen van buitenaf. Wie die werking doorheeft, kan sluw gaan beïnvloeden.

 

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen