< Terug naar overzicht

Resultaatgericht managen

Auteurs:Kamp Renate Kloosterboer Anne Langerak Peter
Uitgever:Pearson Education Benelux, 129 blz.
ISBN:90 430 1252 2
Prijs:€15.00
[p]U wordt als manager steeds meer beoordeeld op het behalen van concrete, van te voren gekwantificeerde doelstellingen. Ook voor medewerkers wordt dit steeds belangrijker. ‘Resultaatgericht managen’ is een handig boekje dat bol staat van concrete en praktische tips om u bij te staan.[/p]

“Resultaatgericht werken leidt niet alleen tot betere prestaties, maar richt zich ook op het motiveren van medewerkers en het verhogen van de betrokkenheid. Uw organisatie behaalt betere resultaten en medewerkers krijgen meer plezier in hun werk”, staat te lezen op de achterflap van ‘Resultaatgericht managen’. In theorie lijkt het allemaal erg logisch, maar in de praktijk blijkt het vaak een stuk lastiger uit te vallen. Veel leidinggevenden worstelen met prestatiemanagement en met het maken van scherpe resultaatsafspraken. Dit boek helpt u hierbij op twee manieren: via heldere uitleg over hoe een manager resultaatgericht werken stimuleert en via in de praktijk beproefde voorbeelden.


In het eerste deel geeft het boek toelichting bij het werken met resultaatafspraken in de praktijk. Prestatiemanagement (‘zo laat u het werken’), het maken van resultaatafspraken, de gesprekken met medewerkers (planning-, voortgang- en beoordelinggesprekken) en het gebruik van managementstijlen om goede resultaten te bereiken komen aan bod. Dit eerste deel wordt afgesloten met een hoofdstuk tips en trucs, een handige samenvatting die ook te gebruiken valt als checklist. De auteurs raden onder andere aan uw medewerker intensief te betrekken bij het formuleren van de afspraken, want het eenzijdig opleggen van resultaatafspraken heeft zelden het gewenste effect. U moet ook focussen, niet het hele werkpakket moet in resultaatafspraken gegoten worden. Daarnaast moet u steeds praktisch blijven, er zullen altijd betere en passendere doelstellingen te formuleren zijn, maar het belangrijkste is dat u en uw medewerker elkaar goed begrijpen. U staat er echter niet alleen voor. Het is ideaal als afspraken elkaar versterken, lezen we. Samenwerken met collega-managers om af te stemmen en samen plannen uit te werken, levert hogere kwaliteit en tijdwinst op. Natuurlijk is het de HR-afdeling als expert die u hierbij steunt.


In deel twee treft u meer dan 250 voorbeelden aan van concrete resultaatafspraken voor een grote reeks functies, van monteur tot marketingmanager, van schoonmaker tot bedrijfsjurist. Bij de functie van recruiter vinden we, bijvoorbeeld, als doelstelling de effectiviteit van wervingsacties terug. Als indicator gebruikt u hiervoor het aantal reacties van kandidaten met een geschikt profiel. De te halen norm staat op meer dan vijf per vacature. Een hoofd HRM moet dan weer het aantal productieve uren van medewerkers verhogen. Het percentage ziekteverzuim is een mogelijke indicator, de norm ligt hier op 4% of minder.


‘Resultaatgericht managen’ is een uiterst praktijkgericht boek met een korte verwerkingstijd, interessant voor managers en leden van de ondernemingsraad, maar ook wel voor de ‘gewone medewerker’.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen