< Terug naar overzicht

Praktijkgids voor het sociaal overleg

Auteurs:
Uitgever:, 0 blz.
Prijs:€0.00

HRM Boeken – Praktijkgids voor het sociaal overleg – Luc Elen – sept 2010

- Zie ook INT Luc Elen (Jos): HRS 98 (14 sept 2010)
- COVER OK (Die Keure)

Xx
Praktijkgids voor het sociaal overleg
Sociaal overleg wordt sociale dialoog

Sociaal overleg: bron van veel verdriet of hefboom om veel te bereiken? Met die vraag als uitgangspunt schreef Luc Elen een ‘Praktijkgids voor het sociaal overleg’. Het boek maakt zijn titelaspiraties waar: concrete tips om stevig gefundeerd om te gaan met het sociaal overleg.

Luc Elen (voormalig HR-manager van Colruyt en Telenet en vervolgens vooral terug te vinden bij bedrijven met veranderingsprocessen) plaatst het sociaal overleg in een visie gebaseerd op solidariteit tussen werkgever en werknemer. Hij heeft het uitdrukkelijk over een ‘sociale dialoog’.
Dat klinkt beloftevol, maar voor vele (HR-)managers misschien ook wat sarcastisch. Wie heeft er immers al niet te maken gehad met een sociaal ‘overleg’ dat compleet uit de hand loopt? Of waar je geen vat meer op hebt, omdat het gestuurd wordt door gebeurtenissen van buitenaf of andere zaken waar je geen vat meer op hebt?
Gelukkig schotelt Elen geen verhaal van rozengeur en maneschijn voor. Hij pleit voor ‘dialoog’ (en ‘geen geklets’), omdat alle partijen daarvan profiteren. Dit uitgangspunt toont Luc Elen ten voeten uit: hij heeft wel degelijk een visie, maar dan wel een die steunt op haalbare en concrete argumenten. Dit is geen pamflet, maar een praktijkgids.
Hij is er alvast in geslaagd om de topmannen van de drie nationale vakbonden en van de werkgevers te overtuigen een voorwoord te schrijven bij het boek. Nu is het aan de (HR-)managers om iedereen ook in de praktijk op een efficiënte manier te laten overleggen. Deze praktijkgids tekent daarvoor een bruikbaar grondplan uit.
Op het laatste verkent Luc Elen ook behoedzaam de nabije toekomst. Als de economische realiteit verandert, dient immers ook het sociale overleg aangepast te worden. Meteen een opstap naar een volgend boek?

Luc Elen (1954) schreef eerder een boek over personeelsbeleid (HR De Essentie, die Keure, 2008). Luc startte zijn loopbaan als weekendarbeider bij Sabena, en als freelance journalist voor Trends, Knack en De Morgen. Hij was een bevoorrecht getuige van de Iraanse revolutie in 1979. Als personeelsverantwoordelijke maakte hij de enige crisis van Colruyt mee (1982-1986). Hij zette Telenet mee op de rails (1997-2000). Hij hielp verschillende bedrijven zoals KPMG, Amylum, BAT, Ineos, Van Gansewinkel in boeiende veranderingsprocessen.
In zijn vrije tijd schrijft Luc bedrijfsgedichten over hoe mensen zijn in een bedrijfsomgeving.


KADER
Welke juridische competenties heeft HR nodig?

Enkele vragen voor Luc Elen. De antwoorden vonden we in zijn boek:

? Moet HR juridische aspecten van een vraag meteen kunnen beantwoorden?

“Als een medewerker een vraag stelt, dan schuilt er achter die vraag gewoonlijk een andere vraag. Het is aan HR om die achterliggende vraag te begrijpen. Alleen als je die vraag begrijpt, kan je de juridische kant van een vraag van medewerkers goed inschatten. HR-medewerkers moeten ook voldoende parate kennis hebben om een leidinggevende verder te helpen. Een juist antwoord op een goed begrepen vraag kan de escalatie van een probleem voorkomen.”

? Kan HR het zich veroorloven het antwoord elders te gaan zoeken?

“Voor meer technische vragen moet een HR-afdeling weten waar ze terechtkan voor een juiste interpretatie van bepaalde teksten. Het belangrijkste is dat HR niet vergeet nadien ook een antwoord te geven. Elke werknemer kent wel één of andere vraag die ooit gesteld werd en waar nooit een antwoord op gegeven is.”

? Kunnen de bedrijfsjuristen HR helpen?

“Een eigen juridische dienst kan HR ook verder helpen een bedrijfsjurist is niet altijd een specialist in arbeidsrecht. Omdat een bedrijfsjurist juist grondig wil antwoorden, maakt hij een problematiek soms moeilijker. Juristen zijn getraind op het afwegen van pro en contra. Ze schatten risico’s in. Juristen nemen geen standpunt in bij een concrete vraagstelling. Interne juristen moet je gebruiken om risico’s in te schatten. Het is echter wel het beste om ze buiten de besluitvorming te houden.”

KADER Info
? Praktijkgids voor het sociaal overleg
? Praten wordt luisteren (Bouwstenen voor een sociale dialoog)
? Luc Elen
? Uitgeverij die Keure/Business & Economics, 203 blz., 32 euro
? ISBN 97890-4860-710-5

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen