< Terug naar overzicht

Pimp je afdeling!

Auteurs:Busscher Jeroen
Uitgever:Academic Service, 148 blz.
ISBN:978 90 5261 594 3
Prijs:€23.00
[p]Vergaderingen die meer sleur dan inspiratie zijn, nieuwe ideeën die toch nooit worden uitgevoerd, weerstand van de medewerkers tegen elke nieuwigheid of verandering... Klinkt bekend? Dit boek schudt ingedutte afdelingen weer wakker en laat zien dat het mogelijk is met kleine ingrepen de bestaande cultuur van een afdeling te doorbreken. ‘Context’ is daarbij het sleutelwoord.[/p]

Op sommige afdelingen lijkt een sfeer te heersen die alle creativiteit en ondernemingslust van te voren al de kop indrukt. Er zit zoveel in, maar het komt er niet uit. Wat kunt u daartegen ondernemen?


Veel, volgens Jeroen Busscher, auteur van het boek ‘Pimp je afdeling!’ Hij is ervan overtuigd dat groepsgedrag gestuurd wordt door de omgeving waarin mensen werken. In het boek staat te lezen hoe kleine aanpassingen in leiderschap, structuur, taak en fysieke omgeving grootse gevolgen kunnen hebben. Het is niet alleen een inspiratiebron voor afdelingsmanagers, teamleiders en ondernemers die meer uit hun medewerkers willen halen, maar ook voor medewerkers die zelf in actie willen komen en hun collega’s willen verleiden tot beter, creatiever en leuker. In wezen gaat ‘Pimp je afdeling!’ over organisatiecultuur, het gedrag van mensen dat voortkomt uit de (impliciete) regels en gewoonten van een groep.


‘Pimpen’ is lollig, modieus Nederlands voor ‘opleuken’. Dit modewoord combineert Busscher met een ouderwets, stoffig woord als ‘afdeling’. Maar die combinatie werkt, zo blijkt. Het boek bevat een hoog gehalte GBV (Gezond Boeren Verstand). “Alles welbeschouwd is het GBV één van de meest effectieve managementinstrumenten, al dreigt het wel eens het onderspit te delven in een wereld vol fraaie theorieën en schitterende modellen”, schrijft Busscher op zijn website. “Ik ben allergisch voor gewauwel en voor de misselijk makende neiging van managers om te zoeken naar één zaligmakende oplossing voor al hun problemen. Die bestaat namelijk niet.”


Wat is dan wel de oplossing? De context veranderen, zegt Busscher. De context, die overal anders is, heeft immers het meeste invloed op het gedrag van mensen. Busscher onderscheidt vier krachten die de context van groepen bepalen: leiderschap, structuur, taak en fysieke omgeving. Hij licht deze krachten toe en gaat in op de samenhang ertussen. Allemaal zeer interessant, maar het leerrijkst is toch het laatste deel: ‘Concreet’. Daarin reikt Busscher handvatten aan die in herkenbare situaties van toepassing zijn. Sommige daarvan zijn op het eerste gezicht misschien wel zeer voor de hand liggend, maar daarin zit het nu net. Veel dingen lijken evident, maar zijn het niet. Een bijzonder bruikbaar en bovendien vlot leesbaar boek.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen