< Terug naar overzicht

Peoplemanagement

Auteurs:Hemelrijk Willy
Uitgever:Thema, 166 blz.
ISBN:90 5871 237 0
Prijs:€20.00
[p]Maatwerk. Dat is uw dagelijkse uitdaging bij het aansturen van uw medewerkers. Dat is wat elk afzonderlijk personeelslid elke dag weer van u verwacht. Maar hoe levert u dat?[/p]

Hoe begeleidt u de medewerker die zo vaak ziek is? Hoe komt u aan nieuwe medewerkers wanneer uw collega's klagen dat het werk hen boven hun hoofd groeit? Hoe legt u de loyale en altijd vriendelijke medewerker uit dat zijn functioneren de jongste tijd toch ernstig te wensen overlaat?


Op deze en nog veel meer vragen geeft ‘Peoplemanagement’ een antwoord. Voor de peoplemanager staat het boeken van resultaten met medewerkers centraal. Dat wordt door het management van hem verwacht, dat is zijn taak. Maar omdat iedere medewerker zijn eigen wensen, verwachtingen, vragen en problemen heeft, is dat vaak gemakkelijker gedacht dan gedaan. Auteur Willy Hemelrijk, redacteur en vertaalster van allerlei uitgaven op het gebied van management, taalbeheersing en maatschappij schrijft hierover: “In sommige situaties neemt u zelf het initiatief tot contact, in andere gevallen ligt het initiatief bij de medewerker. U zult uw medewerker onder alle omstandigheden een behandeling op maat moeten geven. Bijgevolg probeert u uw eigen gedrag en uw benadering optimaal af te stemmen op deze medewerker. Een peoplemanager dient flexibel te zijn. Uiteraard is het cruciaal om te beseffen dat het belangrijkste wat u daarvoor nodig hebt, een grote mate van inlevings- en aanpassingsvermogen en een gedegen zelfkennis zijn. Dat is de absolute basis.”


Naast deze onmisbare eigenschappen – die u alleen zelf kunt ontwikkelen – kunt u dus zeker en vast informatie gebruiken over de manier waarop u uw eigen flexibiliteit zo kunt inzetten dat u de beste resultaten boekt met medewerkers. ‘Peoplemanagement’ vult uw ontbrekende praktische en theoretische kennis aan.


Dit boek behandelt in zeven uitgebreide hoofdstukken alle voorwaarden voor het succesvol sturen en begeleiden van uw medewerkers: leiderschap, motiveren en inspireren, coaching, werving en selectie, arbeidsrecht, functioneren, beoordelen en ziekteverzuim. U vindt in elk hoofdstuk de specifieke gesprekstechniek die in die bepaalde situatie het meeste effect heeft en het gespreksmodel dat hoort bij het onderwerp. “Want het managen van personen is en blijft vooral communiceren met personen. Samenwerking begint en eindigt in vrijwel alle gevallen met communicatie”, zo stelt Hemelrijk. Ze richt haar aandacht op een aantal specifieke vaardigheden: het doelgericht aandacht schenken, werknemers enthousiasmeren voor een gemeenschappelijk idee, inzicht krijgen in de eigen leiderschapstijlen en daaruit telkens de juiste kiezen, en de verantwoordelijkheid dragen voor de afdelings-HRM-taken. Daarnaast geeft dit boek u de kans twee competenties voor de middelmanager te ontwikkelen: leidinggeven en sensitief zijn (laten zien dat u zich bewust bent van anderen en uw omgeving en ook van uw eigen invloed daarop).


De peoplemanager vindt in dit boek een pak noodzakelijke professionele kennis, die neergepend is op een gestructureerde, heldere en aangename wijze wat het een (onmisbare) aanvulling op uw managementbibliotheek maakt. ‘Peoplemanagement’ geeft u voor het omgaan met al die verschillende individuen die u dagelijks omringen de broodnodige theorie, handige aanwijzingen en do’s en dont’s.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen