< Terug naar overzicht

Passie Energie Prestatie

Auteurs:Jessica van Wingerden & Bernadette van de Laak
Uitgever:Pearson, 159 blz.
ISBN:97890 430 25997
Prijs:€19.95
In ‘Passie Energie Prestatie’ lichten Jessica van Wingerden en Bernadette van de Laak het belang van ‘bevlogen medewerkers’ toe. Verkijk u echter niet op het woord ‘bevlogenheid’, het gaat (ook) om keiharde businessaspecten en, ja, dat kan gestimuleerd worden.

Organisaties en afdelingen met bevlogen medewerkers scoren tot 4 procent hoger op winstgevendheid. Bovendien boeken ze een jaarlijkse omzet van gemiddeld bijna een miljoen dollar hoger dan andere organisaties. Dat blijkt uit een spraakmakend onderzoek van James Harter (Gallup), Frank Schmidt (universiteit van Iowa) en Theodore Hayes (van de Amerikaanse immigratiedienst) in 7939 afdelingen van 36 ondernemingen uit de meest diverse sectoren.

De Spaanse academici Marisa Salanova, Sonia Agut en José Maria Peiró schoven de klantentrouw van horecazaken onder de loep. In hun onderzoek bij meer dan 100 hotelrecepties en restaurants ontdekten ze dat de bevlogenheid van het personeel een voorspellende waarde heeft voor de servicegerichtheid, die op haar beurt weer voorspellende waarde heeft voor de prestaties van de werknemers én de loyaliteit van de klanten. Bevlogen medewerkers zijn ook minder vaak ziek. Ze hebben minder vaak last van verkoudheid, hoofdpijn en rugpijn, zo blijkt uit een onderzoek van de Utrechtse professor Wilmar Schaufeli en collega’s.

Dit is slechts een snelle greep uit de talloze wetenschappelijke onderzoeken waarmee de Nederlandse onderzoekster Jessica van Wingerden (o.m. Erasmus Universiteit Rotterdam) en adviseur Bernadette van de Laak het belang van bevlogenheid beklemtonen. Stuk voor stuk focussen de studies van het ‘softe’ begrip bevlogenheid op de ‘harde’ resultaten ervan (betere prestaties, meer winst en hogere klantentevredenheid). Mooi, maar wat betekent dat flou begrip ‘bevlogenheid’, hoe komt het tot stand én hoe kunt u het stimuleren in uw afdeling of organisatie? Het antwoord reiken ze omstandig maar helder aan in ‘Passie Energie Prestatie – De kracht van werken met bevlogenheid’.

Bevlogenheid mag niet verward worden met hard labeur dat onverbiddelijk afstevent op een burn-out. Bevlogen medewerkers zijn ook geen workaholics, voor wie het harde en lange werken iets dwangmatigs geworden is: “Workaholics voelen zich schuldig als ze niet ’s avonds en in het weekend de mail afhandelen en het ontbreekt hen aan rust om van andere dingen te genieten. (…) Het harde werken van een workaholic gaat gepaard met negatieve emoties zoals spanning, irritatie en vijandigheid.”

Het gaat al evenmin om ‘tevreden’ medewerkers: “Medewerkers die als tevreden getypeerd worden, zijn medewerkers die op een plezierige manier inactief zijn.” De tevreden medewerker “doet op een ontspannen manier wat er gevraagd wordt” en dat volstaat al lang niet meer, en getuigt zeker niet van inzet en gezonde ambitie.

Bij bevlogenheid speelt de balans tussen taakeisen en energiebronnen de hoofdrol. Die laatste kunnen werkgerelateerd zijn (zoals afwisselend werk, vat op de organisatie ervan, de werksfeer, voldoende ontwikkelingsmogelijkheden en het zichtbaar bijdragen aan de resultaten). Daarnaast spelen persoonlijke energiebronnen een niet te onderschatten rol (zoals zelfvertrouwen, optimisme, effectiviteit en stressbestendigheid).

Aan werkgerelateerde bronnen kunt u vanuit de organisatie zeker iets doen (u kunt anders gaan belonen, motiveren, opleiden, evalueren), maar bij de persoonlijke aspecten lijkt u al gauw op het te stugge of te speelse karakter van de medewerker te stuiten. Klopt niet, riposteren de auteurs. Prompt verwijzen ze naar onderzoek dat aantoont dat ook persoonlijke energiebronnen met gerichte trainingen gecreëerd en vergroot kunnen worden.

In het laatste hoofdstuk geven de auteurs oefeningen om aan de slag te gaan om de bevlogenheid te bevorderen. Daar worden ook die ‘persoonlijke’ aspecten aangepakt. Wereldschokkende zaken krijgen we er niet te lezen, de auteurs blijven bij de basisprincipes, met onder meer tips om te kunnen omgaan met feedback, het stellen van prioriteiten en het belang van invloed op het werk.

‘Invloed’ op de organisatie kan niet in elke job, maar hoeft gelukkig ook niet altijd erg ingrijpend te zijn om een positief effect te hebben. Met ‘job crafting’ (het knutselen of sleutelen aan uw baan) komt u al een heel eind. Door zelf relatief kleine aanpassingen door te voeren, wordt het werk leuker en interessanter. De auteurs lichten ook kort het ‘job crafting’-model van Jane Dutton en Amy Wrzesniewski (universiteit van Michigan) toe, zoals ze wel vaker teruggrijpen naar modellen en concepten. Toch is dit allesbehalve een theorieboek, steeds weer schakelen Van Wingerden en Van de Laak over naar de praktijk en heuse oefeningen. Ook reële cases passeren de revue (zij het wat kort).

Bevlogenheid is een ‘harde’ zaak, want mikt op het verhogen van prestaties en winst. Dat neemt niet weg dat het evengoed inspeelt op de noden van de medewerker door hem/haar een interessant werk aan te bieden dat hij/zij mee gestalte kan geven. Het eerste hoofdstuk wordt zelfs voorafgegaan door een citaat dat het wel degelijk om méér gaat dan alleen een vergroting van de winst. Jammer genoeg kan juist die uitspraak nu sarcastisch of zelfs cynisch klinken, zeker in Belgische en al helemaal in Limburgse oren: “Een onderneming die niets anders voortbrengt dan geld, is een armzalig soort organisatie”, getekend Henry Ford (1863-1947), de Amerikaanse stichter van de automobielfabriek waarvan er binnenkort geen assemblagefiliaal meer op Belgische bodem te vinden is.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen