< Terug naar overzicht

Outsourcing: de menselijke interface

Auteurs:Minten Geert
Uitgever:Kluwer, 120 blz.
ISBN:90 4650 689 4
Prijs:€48.00
[p]Bij een beslissing om zaken uit te besteden gaat u niet over een nacht ijs. Wat besteedt u zeker niet uit, wat wel, aan wie, in welke mate? Het zijn de vragen die iedereen zich wel stelt. Maar houdt u ook voldoende rekening met de menselijke kant van het uitbesteden?[/p]

‘Outsourcing: de menselijke interface’ benadrukt het belang van de menselijke kant van een outsourcingproject. Deze menselijke component is zeer dynamisch en individueel. In dit boek probeert HR-services manager Geert Minten de impact op de getransfereerde populatie vanuit verschillende invalshoeken te belichten: het persoonlijke aspect, maar ook het individu geplaatst in een bredere context (culturele aspecten, met de bedrijfscultuur als belangrijkste). Daartoe probeert hij via gepubliceerde studies aan te tonen hoe de impact van een uitbestedingproject op de medewerkers kan worden gemanaged. Let op: u krijgt geen pasklare benadering (voor het geval die al zou bestaan) voorgeschoteld. ‘Oustsourcing: de menselijke interface’ is eerder een synthese van belangrijke aspecten, gekruid met getuigenissen van werknemers die via een oustourcingproject werden getransfereerd.

Een zeer belangrijk aspect dat Minten nog nadrukkelijker dan andere (ander andere de zorgen van de ceo, de zorgen van het overgedragen personeel) in de verf zet, is de communicatie tijdens een uitbestedingproject. Communicatie is strategisch zeer belangrijk bij een dergelijk ingrijpend proces, maar managen van communicatie voor, tijdens en na het afsluiten van een outsourcing is een grote uitdaging. Om te beginnen zijn er een pak verschillende belangengroepen: het personeel geaffecteerd door de uitbesteding (degenen die getransfereerd worden), het niet-geaffecteerd personeel (hun rol wordt beïnvloed, ze krijgen wellicht extra taken), het personeel bij de leverancier (integratie van de nieuwelingen), de derde partijen (de zakenpartners van de klant), de media enz. Communicatie is niet iets dat erbij komt, maar is een volwaardig en cruciaal deel van het uitbestedingproject, zo laat Minten verstaan. De auteur raadt u daarom aan in een vroegtijdig stadium te starten met communicatie (counteren van speculaties kost meer energie en is tijdrovender dan anticiperen), een consistente boodschap te verspreiden (leg de rode draad vast en wijk niet af), rechtstreeks te communiceren (tussenstations leiden tot vertraging en interpretatie), duidelijk te zijn (neem twijfels weg zonder nieuwe te creëren) en samen te communiceren met de klant.

Omwille van de complexiteit van het communicatieproces bij uitbesteden ontstaan binnen de grotere bedrijven gespecialiseerde cellen die zich hiermee bezighouden. Minten juicht deze evolutie toe en spoort ook u aan een beroep te doen op de diensten van een gespecialiseerde communicatiemanager. Op die manier houdt u ook in een vaak diepgaand veranderingsproces de touwtjes in handen.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen