< Terug naar overzicht

Misbehaving

Auteurs:Richard Thaler
Uitgever:, Business Contact 416 blz.
Prijs:€24.99
De jongste jaren klinkt de naam Richard Thaler steeds bekender. Dat mag niet verwonderen voor iemand die de Nobelprijs voor de Economie in 2017 won, al dankt hij zijn beroemdheid waarschijnlijk pas echt aan zijn spraakmakende boek ‘Nudge’ (dat hij samen met Cass Sunstein schreef). Nu is er 'Misbehaving'.

In ‘Nudge’ beschrijven Richard Thaler en zijn coauteur Cass Sunstein de toepassing van een pril vakgebied: de gedragseconomie. Met een ‘nudge’ verwijst de professor aan de Graduate School of Business van de universiteit van Chicago naar het spreekwoordelijke duwtje in de rug om iemand aan te zetten tot een bepaald gedrag. In plaats van iets brutaal op te leggen, probeer je iemand zacht maar slim te beïnvloeden in de richting van het gewenste gedrag.

Nu ligt er een vertaling van ‘Misbehaving’ in de boekhandel, een prijzenswaardig initiatief (voetnoten, bibliografie en register incluis, zoals het hoort), al hebben de vertalers zich niet gewaagd aan een Nederlandstalige versie van de titel. Ook hierin leren we de gelauwerde professor weer kennen op zijn best: als een verteller pur sang, die theorie en toepassing vrank en vrij durft te mengen, die academische conclusies durft te doorspekken met pittige anekdotes.

Op een heerlijk omslachtige (want boeiend gepresenteerde) manier reconstrueert Thaler hoe hij samen met Daniel Kahneman en Amos Tversky de basis legde voor de gedragseconomie. Dit trio zag in dat er een belangrijke zaak over het hoofd werd gezien bij de bestudering van de economie: de mens en diens niet altijd zo rationeel te duiden gedrag.
(Luc De Decker)

  • Misbehaving – Hoe we de gedragseconomie uitvonden
  • Richard Thaler
  • Uitgeverij Business Contact, 416 blz., € 24,99
  • ISBN 97890 470 11620

 


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen