< Terug naar overzicht

Mastering management in crisistijd

Auteurs:Paul Solman & Ravi Mattu (red.)
Uitgever:Business Contact, 155 blz.
ISBN:97890 470 0264 2
Prijs:€27.50
De bundel ‘Mastering management in crisistijd’ biedt weliswaar geen pasklare antwoorden op crisisbestrijding, maar levert wel bijzonder nuttig inzicht. Het levert het begin van antwoorden op de vele vragen over management tijdens én na de crisis.

Tijdens een economische crisis ligt het niet voor de hand om verder te kijken dan de sombere berichten en doemscenario’s die het dagelijkse nieuws beheersen. De uiteindelijke gevolgen van deze eerste ernstige recessie in de eenentwintigste eeuw zijn trouwens nog altijd niet te overzien. In dergelijke turbulente tijden komt het er voor topmanagers en bestuurders dan ook op aan om het hoofd koel te houden en een stevige strategische stuurmanskunst te gebruiken.

In de kosten snijden kan nodig en zelfs levensnoodzakelijk zijn, maar is doorgaans geen alleenzaligmakende oplossing. Zich terugtrekken en overal op beknibbelen getuigt sowieso al niet van erg veel inzicht in wegen om uit de crisis te geraken. Het komt er veeleer op aan te speuren waar de kansen liggen. Dit kan hét ogenblik zijn om zich herpositioneren, om de markt af te zoeken naar interessante deals, zelfs om talent weg te lokken bij de concurrentie. Op die manier kan een solide fundament bouwen voor (hernieuwd) duurzaam succes.

Hoe dergelijke reacties en plannen uit te stippelen? Een goed begin van een antwoord daarop vinden we in de essaybundel ‘Mastering management in crisistijd’. Het boek gaat in op de cruciale vragen op dit terrein. Welke lessen kunnen er worden geleerd uit eerdere crisissen? Wat kunnen bedrijven doen om de pijn op de korte termijn te beperken en tegelijkertijd toch hun concurrentiepositie op de lange termijn te versterken? Hoe ziet de zakenwereld er in de toekomst uit?

De antwoorden komen van befaamde experts uit de Britse en Amerikaanse business schools. In het eerste deel van dit vierluik wordt de schade vastgesteld. Lees zeker de bijdrage van economieprofessor Espen Eckbo die de Scandinavische aanpak ter zake doorlicht.

Het tweede deel geeft advies om de crisis te overleven. Extra interessant vanuit HR-oogpunt is het essay van Michael Gibbs (University of Chicago) onder de duidelijke titel ‘Crisis bestrijdt u het best met het personeel aan uw kant’. Zijn raad: luister goed naar uw werknemers en stel realistische doelen. Blijf zeker ook helder communiceren. Zo verzekert u zich van vertrouwen en toewijding.

Het derde deel durft al vooruit te kijken naar het tijdperk nadat de rook van de crisis is weggtrokken. Onze leestip voor HRM’ers: Batia Mishan Wiesenfeld (New York University) wijst op het cruciale belang om eerlijk te zijn ten opzichte van de werknemers. Moeilijke beslissingen zijn weliswaar onvermijdelijk, maar wie het goed aanpakt, schept duidelijkheid over de identiteit van zijn bedrijf.

In hetzelfde deel betoogt Lynda Gratton (London Business School) dat het een prima tijd is om ideeën over management te verversen. Een recessie is dé gelegenheid om oude managementmethoden af te danken. Dat kan trouwens ook bezuinigingen opleveren.

In het vierde luik leren we anders denken over zakendoen. Christian Seelos (Iese Business School) introduceert het symbiotische model. Sociale ondernemers laten zien hoe bedrijven winst kunnen maken en zich tegelijkertijd kunnen inzetten voor armoedebestrijding.

‘Mastering management in crisistijd’ is een mozaïek van uiteenzettingen. De kleuren lopen fel op en contrasteren scherp, maar dat maakt het boek meteen ook tot een geschikt medium ter inspiratie, inzicht en een kritische kijk op het reilen en zeilen van de bedrijfswereld.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen