< Terug naar overzicht

Management van gedrag

Auteurs:Mullins Laurie J.
Uitgever:Pearson Education Benelux, 504 blz.
ISBN:90 430 1338 3
Prijs:€55.00
[p]Een organisatie kan alleen goed presteren als haar leden goed presteren. Inzicht in het gedrag van die leden is dan ook cruciaal. Dat is waar 'Management van gedrag' over gaat.[/p]

'Management van gedrag' is een toegankelijke inleiding tot de theorie en praktijk van gedrag in de moderne organisatie. Uitgangspunt is dat mensen het belangrijkste onderdeel vormen van een organisatie. – Zucht – . Daar is het grootste cliché van HRM weer. Maar het is een feit: zonder medewerkers is een organisatie niets. Organisaties kunnen alleen goed presteren als de leden ervan dat ook doen. In dit boek wordt dan ook voornamelijk een managementbenadering gebruikt om de toepassing van organisatiegedrag te bespreken. Het laat de interacties zien tussen de structuur van een organisatie en hoe een organisatie opereert, en tussen het managementproces en organisatieleden. Dit boek geeft de manieren aan waarop organisatieprestaties verbeterd kunnen worden door middel van een betere inzet van human resources en effectievere aansturing van medewerkers. Het koppelt de studie van organisatiegedrag aan de studie van management, verbindt de theorie aan de praktijk door middel van voorbeelden, cases en vragen, beschrijft de toepassingen van gedragswetenschap in organisaties en de implicaties hiervan op management.


'Management van gedrag' bestaat uit vier delen die aandacht hebben voor het managen van mensen en organisaties, het individu, groepen en teams en de organisatie. Na deel 1 kunt u de betekenis en kenmerken van organisatiegedrag verklaren, verscheidene hedendaagse benaderingen op management evalueren, de effectiviteit van management inschatten en het belang van de juiste managementstijl beoordelen. In deel 2 leert u de kernconcepten van persoonlijkheidsonderzoek toe te passen op de werkorganisatie, psychologische testen te gebruiken, de complexe relatie te analyseren tussen motivatie en beloning en die tussen tevredenheid en betere werkprestaties. Deel 3 belicht het werken in teamverband: u steekt zaken op rond sociale relaties en de functies, rollen en factoren die teamprestaties beïnvloeden, waarna u krijgt te horen welke impact uw gekozen stijl van leiderschap heeft. In het laatste deel komt het belang van organisatiedoelen, -beleid en -structuur aan bod, krijgt u inzicht in de kenmerken van controle en macht in werkrelaties en doet u kennis op inzake organisatieontwikkeling. Een pak aspecten van individueel en sociaal gedrag passeren dus de revue. Toch focust dit boek op de kernonderwerpen en -concepten van gedrag en management van personen in werksettings.


Hoewel enige kennis van gedragswetenschap handig kan zijn voor de lezer, is het duidelijk dat de auteur aangenomen heeft dat deze niet aanwezig is. Dergelijke kennis is dan ook geen vereiste voor het begrijpen van de behandelde concepten en ideeën. Dit boek is in de eerste plaats geschreven voor studenten die cursussen volgen over gedrag en organisatie. Het is echter niet alleen bedoeld voor de managers van de toekomst, maar ook voor huidige beroepsuitoefenaars die hun kennis over dit onderwerp willen verdiepen.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen