< Terug naar overzicht

Kus de visie wakker.

Auteurs:van der Loo Hans Geelhoed Jeroen Samhoud Salem
Uitgever:Academic Service, 315 blz.
ISBN:90 5261 582 0
Prijs:€30.00
[p]Visie is [i]hot[/i]. Organisaties besteden veel aandacht aan vragen zoals: “Waar staan we voor? Waar willen we heen? Wat zijn onze unieke kwaliteiten?” De antwoorden op deze vragen vormen de waarden, missie en visie van een bedrijf. Maar hoe ontwikkelt u een visie en hoe brengt u deze tot leven in uw organisatie? ‘Kus de visie wakker’ helpt u op weg.[/p]

Dit boek wil leiders, managers, ondernemers en medewerkers inzicht en inspiratie bieden om ‘zinorganisaties’ te creëren. Bij zinorganisaties, zo vernemen we, zit er energie in de tent. “U merkt het aan de manier waarop medewerkers uit hun ogen kijken, hoe ze met elkaar en met de klanten omgaan. U ziet het aan de aankleding en het interieur van het gebouw, de indeling van de ruimtes, de kunst aan de muur. U voelt het als u de directeur een hand geeft. En u weet het zeker wanneer u wat langer met de medewerkers doorpraat en zij u te kennen geven dat ze zich met hun hart aan de organisatie verbonden hebben.” Wij hoeden er ons steevast voor af te gaan op uiterlijke kenmerken, maar het laatste punt prikkelde onze nieuwsgierigheid. Volgens de auteurs is het ontwikkelen van een visie dé aangewezen methode om dit summum van HR-management te bereiken.


In een eerste deel van dit boek verneemt u meer over de aard en de achtergronden van organisatievisies. Er wordt ingegaan op het hedendaagse verlangen naar visie, visievriendelijke en visievijandige managementstromingen en de centrale positie van visie als kloppend hart in een organisatie. Het tweede deel behandelt de aanpak en activiteiten die met het ontwikkelen van een vitale visie zijn verbonden. De auteurs geven aan dat visieontwikkeling een moeizame expeditie is, maar zetten u op weg door een aantal principes mee te geven die ze distilleerden uit ervaringen van anderen. Aan de hand van een inspirerende methodiek (ontwaken en ontsteken, oriënteren, ontdekken en ontvouwen) laten ze zien hoe u een visie ontwikkelt en hoe u een draagvlak en betrokkenheid creëert binnen uw organisatie.


Naast de vele praktijkvoorbeelden biedt dit boek u een overzicht van alle relevante literatuur en van recente onderzoeksgegevens. Het vertelt een volledig verhaal. Er is aandacht voor wat een visie is en waarom organisaties een visie zouden moeten ontwikkelen, maar ook voor het concreet formuleren, ontwikkelen en realiseren van een visie. Wij zijn er bijgevolg niet uit of we dit een naslagwerk of ‘doe-boek’ moeten noemen. Daarom houden we het op ‘een inspiratiebron’.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen