< Terug naar overzicht

Hotspots

Auteurs:Gratton Lynda
Uitgever:Business Contact, 237 blz.
ISBN:978 90 4700 054 9
Prijs:€25.00
[p]Waarom bruisen sommige teams, afdelingen en organisaties van energie en creativiteit, terwijl andere verveeld, vermoeid en apathisch indommelen? Lynda Gratton verklapt het antwoord in [i]Hotspots[/i].[/p]

Dynamiek versus lethargie: wat maakt het verschil? Dat onderzoekt Lynda Gratton in Hotspots, meteen ook de naam die ze geeft aan broedplaatsen van creativiteit en oorden die bruisen van de energie. De Britse psychologe en hoogleraar aan de London Business School trok jarenlang in de frontlinies van het bedrijfsleven op zoek naar het antwoord. Haar boek is dan ook geen academisch onderonsje, maar een bont verslag vanop de werkvloer van bedrijven als BP, Nokia, Adidas, Linux, Goldman Sachs en Unilever.


Uit al die observaties deduceert Gratton vier kenmerken die karakteristiek zijn voor hotspots.


<ol start="1" type="1">
Een cultuur waarin mensen bereid zijn om samen te werken. Een voorbeeld: met zijn Finse ruggengraat heeft Nokia op dat vlak alvast een streepje voor. “Omdat Finland één van de meest onherbergzame regio’s van Europa vormt, met temperaturen die de hele winter niet boven nul graden uitkomen, hebben de Finnen een sterk gevoel voor gemeenschap en hulpvaardigheid. De Finse waarden met betrekking tot teamwerk en samenwerking vormen de basis voor Nokia”, schrijft Gratton.
Het vermogen van mensen om over de eigen grenzen heen met anderen samen te werken. Ze moeten af van de leuze ‘mijn afdeling eerst’ en moeten samenwerken met andere teams en divisies. Sloop de muren binnen het bedrijf.
Het vermogen om een aanstekelijke doelstelling te formuleren. Een aantrekkelijk verwoorde uitdaging van een topman kan de energie al doen bruisen. “Hoe kunnen wij, als oliemaatschappij, een positieve kracht worden?” vroeg voormalig BP-topman John Browne zich hardop af. Zeg dat wel, ‘als oliemaatschappij’. Die uitdaging was voldoende om de troepen aan te vuren, samen met Brownes sterke nadruk op opleiding en samenwerking.
Het vermogen om de doelstellingen te halen. Gratton noemt dat het productieve vermogen: “Het weerspiegelt de competenties en vaardigheden van deelnemers aan hotspots op het gebied van samenwerking, over elkaar leren, conflicten oplossen, en het beheren van het ritme en het tempo van het werk.”
</ol>

Over leiderschap zet Gratton nog een apart luik op. Ze pleit voor leiders als Socrates. Filosoof Socrates stelde grote vragen aan gewone mensen in de straten van Athene. Die gesprekken gebruikte hij om de actualiteit en zijn eigen ideeën te analyseren. Je mag je immers niet alleen laten leiden door de eigen visie. Gratton concludeert: “De eerste taak van leiders die het voeren van goede gesprekken willen bevorderen, is institutionalisering van het stellen van vragen en het uiten van twijfels als normaal onderdeel van de werkwijze van het bedrijf.”


Hiermee knoopt Gratton aan bij haar twee vorige boeken, Living Strategy (1998) en The Democratic Enterprise (2004). Toen al wees de hoogleraar op het belang van strategisch HRM en op de noodzaak om resoluut komaf te maken met bevel-en-controle-leiderschap.


In Hotspots beukt Gratton weliswaar enkele wijdopen deuren in over motivatie en leidinggeven, maar haar uiteindelijke model staat als een huis. Bovendien lardeert ze haar uiteenzetting met zovele reële voorbeelden, dat het boek ook een kennismaking toelaat met tal van prominente bedrijven en hun CEO’s.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen