< Terug naar overzicht

Het winnaareffect

Auteurs:Ian Robertson
Uitgever:Maven Publishing, 326 blz.
ISBN:97894 9057 4383
Prijs:€22.00
Winnen doet winnen, al maakt winnen van de ene gewoon een gezonde ambitieuze persoon, terwijl het van de andere een arrogante egotripper maakt, die doorgaans al even snel op zijn ondergang afstevent. Het onderzoek van Ian Robertson leert ook veel over leiderschap én HRM.

Een bokser die een wedstrijd wint, heeft dankzij de neurologische effecten van winnen meer kans de volgende match ook te winnen. Veel en vaak winnen brengt zelfs permanente veranderingen teweeg in onze hersenen en ons gedrag: ons concentratievermogen neemt toe en we worden fanatieker, maar ook minder empathisch.

De ene veelwinnaar bouwt verder op zijn succes, terwijl de andere in de valkuilen van de macht trapt en finaal in het zand bijt. Wat doet winnen en welke effecten heeft macht? Ian Robertson, professor Neuropsychologie in Dublin, licht ze toe in ‘Het winnaareffect’. Zijn uiteenzetting is gelardeerd met talloze voorbeelden, waardoor het boek uitgroeit tot een boeiende caleidoscoop met zicht op alle facetten van (machts)gedrag.

Een voorbeeld? De ooit aimabele Jeffrey Skilling steeg de macht zo naar het hoofd, dat hij als CEO van het Amerikaanse energieconcern Enron de pedalen verloor. Bij het bedrijf, dat in gruizelementen uiteenspatte in een storm van schandalen en malversaties, voerde hij ook het ‘rank and yank’-systeem in: elke werknemer werd op het intranet beoordeeld door supervisors, collega’s én door elke andere werknemer die de moeite nam om in te loggen. Om de zes maanden werden de medewerkers met de laagste 15 procent van de beoordelingen ontslagen (niet meteen, maar in de praktijk kwam het daarop neer). Hun prestaties deden er niet toe, er werd gewoon een lat gelegd op het cijfer. Ook een HR-les?


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen