< Terug naar overzicht

Het 3de alternatief

Auteurs:Stephen Covey
Uitgever:Business Contact, 459 blz.
ISBN: 97890 470 04578
Prijs:€26.50
Stephen Covey, auteur van de klassieker ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ uit 1989, pleit in zijn nieuwe turf ‘Het 3de alternatief’ voor creatieve samenwerking.

Wanneer u niet zo veel water in de wijn wilt doen, dat er geen sprake meer zou zijn van echte wijn, dan krijgt u ongetwijfeld het verwijt dat u niet bereid bent om compromissen te sluiten. Dan wordt u gerangschikt bij de categorie Bart De Wever. Wanneer u wél een compromis uit de brand sleept, moet u de terechtwijzing incasseren dat u meegewerkt hebt aan een gedrocht waar niemand gelukkig mee is. Nochtans kán er een goede deal gesloten worden met instemming van alle betrokken partijen, maar dan niet gebaseerd op compromis, maar op consensus. Een flauw woordspelletje? Het verschil schuilt niet in het woordenboek, maar in de essentie van samenwerken. Consensus is immers synoniem voor ‘het derde alternatief’, meteen ook de titel van het nieuwe boek van de Amerikaanse managementgoeroe Stephen Covey.

Samen tot een akkoord komen, is evenwel geen volledige omschrijving van ‘Het 3de alternatief’. Er moet evengoed sprake zijn van gedeeld engagement, een win-winsituatie, synergie en creativiteit. Als de organisatiecultuur doordesemd is met die eigenschappen, ontstaan er heel wat opportuniteiten. Een voorbeeld? De Deense speelgoedproducent Lego reageerde gevat op het hacken van de computers. In plaats van naar de politie te hollen, zocht het bedrijf wat die hackers precies wilden. Het bleken fans die hun eigen creaties wilden bouwen. Lego reageerde met de ontwikkeling van software waarmee klanten nieuwe Lego-ontwerpen kunnen maken. Zo kreeg het bedrijf al duizenden bruikbare ideeën.

Maar hoe creëert u de juiste organisatiecultuur? Covey: “Om een derde alternatief te vinden, moet je de vraag stellen: zijn we bereid om samen op zoek te gaan naar een oplossing die beter is dan de oplossingen die iedereen afzonderlijk heeft bedacht? Als het antwoord ja is, dan worden we scheppers in plaats van simpelweg uitvoerders van oude ideeën.”

De ondertitel, ‘Het principe van creatieve samenwerking’, wijst al op dat basisidee. De vraag blijft echter overeind: hoe moedigt u creativiteit en samenwerking aan? De Britse psycholoog Edward de Bono schreef al: “Aansporing tot creativiteit is vrijwel zinloos.” Ook Covey merkt op dat er wel technieken en vaardigheden zijn die ideeën beter laten opborrelen in groepsverband. Hij adviseert om te werken met prototypering (het team schetst alle mogelijke oplossingen) en countertypering (zet de ideeën op hun kop, hoe idioot dat ook mag klinken).

Het boek is nuttig en de vele reële voorbeelden zijn inspirerend en vaak ook verrassend, maar echt nieuw kan dit (ellenlange) betoog moeilijk genoemd worden. Het principe ligt trouwens al besloten in de befaamde zeven eigenschappen van Covey:

?1. Wees proactief (persoonlijk inzicht).
?2. Begin met het einde voor ogen (persoonlijk leiderschap).
?3. Belangrijke zaken eerst (persoonlijk management).
?4. Denk win-win (interpersoonlijk leiderschap).
?5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden (empathische communicatie).
?6. Synergie (creatieve samenwerking).
?7. Hou de zaag scherp (evenwichtige zelfvernieuwing).


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen