< Terug naar overzicht

Grootmeester in beslissen

Auteurs:Buelens Marc Van den Broeck Herman
Uitgever:Lannoo Campus, 182 blz.
ISBN:90 774 3207 5
Prijs:€17.00
[p]Beslissingen nemen is niet zo’n koud kunstje is als het lijkt. In ‘Grootmeester in beslissen’, uit de zevendelige Grootmeester-reeks over management, gidsen Marc Buelens en Herman Van den Broeck de lezer door ‘beslissingsland’ aan de hand van het Oscar-schema.[/p]

‘Grootmeester in beslissen’ is bedoeld voor managers, maar eigenlijk bruikbaar voor iedereen die worstelt met een beslissing. Dat het boek gebaseerd is op academisch onderzoek en doorspekt is met duidelijke praktijkvoorbeelden, verandert niets aan het feit dat een beslissing in de realiteit nu eenmaal geen puur rationeel gegeven is. Goed aan het boek is dat het erkent dat ook ons emotionele brein heel wat in de pap te brokken heeft (of wil hebben) bij het doorhakken van een knoop.


Eerst wordt aandacht besteed aan de vraag wat een goede beslissing is. Die wordt in ieder geval gebaseerd op rationele criteria en waarden. Een beslissingsproces kan worden opgesplitst in twee fasen. Eerst verzamelen we zoveel mogelijk informatie en bekijken we alle alternatieve visies. In de tweede fase reduceren we de verzamelde informatie tot één keuze, een engagement. Een beslissing is dus het resultaat van informatie verzamelen en een keuze maken. Beslissen is zich engageren – a commitment to action – na een actief zoekproces.


Binnen die tweede fase onderscheiden de auteurs een zestal criteria die cruciaal zijn voor de beslisser. Die criteria vatten ze samen in het Oscar-schema. Daarbij staat de O voor oogmerk (houd steeds uw doel voor ogen, ga systematisch te werk), S verwijst naar second opinions (betrek zoveel mogelijk anderen die u objectief kunnen helpen). C is cut your losses (elke beslissing brengt verlies met zich mee, maar beperk dat zoveel mogelijk). Omdat we een hekel hebben aan verlies, houden we soms koppig vast aan wat gedoemd is te mislukken. Grootmeesters in beslissen vermijden dit door bijvoorbeeld ‘stopregels’ te formuleren en de besluitvormingsstructuur te veranderen. De A staat voor aandacht (wees bewust van de mentale misleiders, houd het hoofd koel, maak informatie heel concreet en zichtbaar en let op voor al te leuke verhalen die te mooi zijn om waar te zijn). R tenslotte verwijst naar risico’s: het is beter u aan de veilige kant te vergissen dan aan de risicokant. Het advies luidt hier: houd steeds rekening met het ergste.


Allemaal mooi en aardig, maar wat als men gewoon geen tijd heeft om al deze factoren te overwegen? Tijdsdruk en stress zijn zelden goede bondgenoten bij besluitvorming. Wat is hieraan te doen? Koop tijd, zeggen Buelens en Van den Broeck. Laat dat nu net iets zijn wat niet altijd mogelijk is.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen