< Terug naar overzicht

Gesprekstechnieken voor de personeelsmanager

Auteurs:van den Broek Loek
Uitgever:Kluwer, 152 blz.
ISBN:90 4650 779 3
Prijs:€34.00
Het merendeel van de personeelsmanagers is meer dan de helft van de arbeidstijd in gesprek met zijn medewerkers. Selectie- en bemiddelingsgesprekken, ontslaggesprekken en exitinterviews zijn eigen aan de personeelsfunctie. Reden genoeg voor Loek van den Broek om hiervoor extra zorg te dragen in Gesprekstechnieken voor de personeelsmanager.

Loek van den Broek is organisatiesocioloog. Hij richtte in 1980 Van den Broek & Partners op, een adviesbureau in management, persoonlijke ontwikkeling, personeelsmanagement en klantgerichtheid. Van den Broek houdt regelmatig lezingen over HR-onderwerpen en schreef zelf al 16 boeken en meer dan 500 artikels. Voor Gesprekstechnieken voor de personeelsmanager kreeg hij onder meer de medewerking van drs. Jacco van den Berg, voormalig directeur van Van den Broek & Partners.


Dit boek in pocketformaat beschrijft eerst de basisvaardigheden voor de personeelsmanager, om daarna in te gaan op achtereenvolgens de gesprekken die de personeelsmanager zelf moet voeren en de gesprekken die door anderen gedaan worden, maar die hij begeleidt. Gesprekstechnieken voor de personeelsmanager verraadt dat het geschreven is door een consultant. Er wordt niet voor omwegen gekozen. Van den Broek concentreert zich op gespreksstijlen en communicatiehoudingen en doet dat gebald en gebruiksgericht.


De eerste basisvaardigheid die wordt besproken, is niet het spreken, maar het luisteren. Luisteren betekent dan niet achterover leunen en de informatie laten binnenstromen. Het betekent dat u de ander tracht te begrijpen en hem stimuleert om zaken te vertellen waarover hij niet gemakkelijk durft spreken. In een goed gesprek durft u tussentijdse samenvattingen maken van wat er wordt gezegd. Daarmee gaat u na of u de medewerker goed hebt begrepen en toont u dat u geïnteresseerd volgt.


De chronologie die Loek van den Broek is gezond en zeker niet toevallig. Hij vertrekt van basisvaardigheden die men onder de knie moet hebben om een waardevol gesprek te voeren, in de wetenschap dat theoretische uitweidingen geen zin hebben als iemand de essentiële knepen van het vak niet kent. Leren zwemmen start ook niet met vlinderslag. Binnen de basistechnieken die hij voorlegt is de volgorde van technieken ook weer veelzeggend: eerst luisteren, dan op de juiste manier informatie verstrekken en tot slot de non-verbale communicatie en de optimale context van een gesprek.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen