< Terug naar overzicht

Eén voor allen, allen voor één

Auteurs:
Uitgever:Business Contact, 315 blz.
ISBN:97890 470 07296
Prijs:€24.99
Om medewerkers echt méé te krijgen, moeten leiders hen eerst en vooral een gevoel van veiligheid bieden, vindt de Britse antropoloog-reclamemaker Simon Sinek.

“Ik heb nog nooit gehoord over een bedrijf dat uit een crisis is gemanaged. Elk bedrijf dat een crisis heeft overleefd, is uit die crisis geleid.” Die woorden stammen van George Flynn, luitenant-generaal in rust bij het United States Marine Corps. Hij vertelt ook dat bij de mariniers de nieuwkomers als eerste mogen eten en de hogere officieren als laatste. “Deze simpele gewoonte heeft alles te maken met de wijze waarop het korps over leiderschap denkt. De leiders van het marinekorps worden geacht als laatste te eten, omdat de bereidheid voorrang te geven aan andermans behoeften de ware prijs van leiderschap is.”

Die boodschap is meteen de kortst mogelijke synthese van ‘Eén voor allen, allen voor één’, het boek waarin de Britse antropoloog-reclamemaker Simon Sinek uitlegt dat een leider zijn medewerkers eerst en vooral een gevoel van veiligheid moet bieden. Vandaar de metafoor om niet vooraan te staan bij het buffet of de in de cafetaria. De oorspronkelijke titel luidt trouwens ‘Leaders Eat Last’. Als mensen zich gesteund weten, nemen ze ook zelf initiatief en handelen ze met verantwoordelijkheid. Pittig boek met talloze voorbeelden. Sober, maar degelijk uitgeven, met noten, bibliografie en register.

 


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen