< Terug naar overzicht

De plakfactor [Made to Stick]

Auteurs:Heath Dan Heath Chip
Uitgever:Pearson Education Benelux, 247 blz.
ISBN:90 430 1407 6
Prijs:€23.00
[p]Broodje-aap-verhalen, complottheorieën en verhalen over angstaanjagende ziekten verspreiden zich moeiteloos. Maar mensen met echt belangrijke boodschappen – managers, docenten, politici, journalisten – moeten soms de grootste moeite doen om hun ideeën aan de man of de vrouw te brengen.[/p]

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? En hoe verbetert u de kansen van waardevolle ideeën? In ‘De plakfactor’ geven Chip en Dan Heath de kenmerken van ideeën met kleefkracht en leggen ze uit hoe men de plakfactor kan versterken. Sticky ideeën ontlenen hun kracht aan zes belangrijke eigenschappen, die iedereen kan leren beheersen.


De auteurs merkten dat in succesvolle ideeën en verhalen die blijven hangen zonder dat men er moeite voor hoeft te doen steeds dezelfde patronen terugkeerden. Er bestaat niet echt een recept voor een beklijvend idee, maar ideeën die bij blijven berusten wel op een zestal gemeenschappelijke principes die de kans op slagen groter maken.


- Principe 1: eenvoudig.


U moet ideeën formuleren die tegelijk eenvoudig en diep zijn. Hoe komt u tot de kern van uw idee? Schrappen en genadeloos prioriteiten stellen is de boodschap.


- Principe 2: onverwacht.


Een ideale manier om de aandacht van een publiek te trekken is zijn verwachtingspatroon te doorbreken. Vertel iets dat op het verkeerde been zet of een element van verrassing inhoudt. Maar verrassing houdt geen stand: wil het idee beklijven, dan moet u belangstelling en nieuwsgierigheid opwekken.


- Principe 3: concreet.


Van nature beklijvende ideeën wemelen van de concrete voorbeelden, want onze hersenen zijn erop getraind concrete dingen te onthouden. In gezegden worden ook abstracte waarheden weergegeven aan de hand van concrete gegevens: beter één vogel in de hand dan tien in de lucht, bijvoorbeeld.


- Principe 4: geloofwaardig.


Ideeën moeten hun eigen geloofwaardigheid hebben. Zorg ervoor dat men uw idee gemakkelijk zelf kan toetsen, zodat u geen moeite hoeft te doen om zelf genoeg gezag uit te stralen.


- Principe 5: met gevoel.


Hoe zorgt u ervoor dat uw ideeën mensen na aan het hart liggen? Door te zorgen dat ze iets voelen. Daarbij moet u soms wat zoeken naar de juiste emotie: met angst voor ziektes krijgt u jongeren nauwelijks zover dat ze stoppen met roken, maar hen overtuigen van de leugenachtigheid van de tabakssector kan wonderen doen.


- Principe 6: met een verhaal.


Hoe laat u mensen consequenties verbinden aan uw ideeën? Door een verhaal te vertellen. Onderzoek wijst uit dat u zich beter uit een bepaalde situatie kan redden als u die in uw hoofd al hebt doorlopen. Luisteren naar verhalen is een soort vluchtsimulatie, waardoor u acurater kunt reageren.


Dit boek is hier en daar provocerend, onthullend en soms verrassend grappig. De lezer krijgt de cruciale principes van succesvolle ideeën voorgeschoteld, met bovendien aanwijzingen hoe hij met deze regels zijn eigen boodschap meer kleefkracht kan geven. Bovendien staan er heel wat aanstekelijke voorbeelden in van hoe het moet en van hoe het niet moet.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen