< Terug naar overzicht

De managementmonologen

Auteurs:Gyuri Vergouw
Uitgever:, Boom Uitgevers, 170 blz.
Prijs:€22.50
Wat heb je aan managementkennis? Wat moet je zeker in de vingers hebben en wat werkt absoluut niet? Gyuri Vergouw wil ons alvast een kompas in de managementjungle aanreiken. Hier focussen we op zijn uiteenzetting over HRM. Waarom is dit nog zo vaak de afdeling ‘you love to hate’?

Geef het maar toe, je doet het niet zo gauw goed en gezwind als personeelsprofessional. Niet schieten, we citeren alleen de doorgewinterde Nederlandse consultant en auteur Gyuri Vergouw. In ‘De managementmonologen’ grasduint hij niet alleen in de omvangrijke managementliteratuur, hij zoekt ook uit of die wel iets méér te bieden heeft dan ‘alternatieve feiten’, sociaal wenselijke meningen en (pseudo)geleerd geleuter.

Zo passeert ook de geschiedenis van ‘het personeelsbeleid’ de revue, dat zo rond 1850 voorzichtig vanuit paternalistische en caritatieve hoek ontstond, toen ondernemers als Raiffeisen, Bata en Philips de ellendige levensomstandigheden van boeren en vooral van de eigen arbeiders wat wilden milderen. Bata, bijvoorbeeld, bouwde naast fabrieken ook woningen voor zijn medewerkers, en zorgde her en der tevens voor onderwijs en gezondheidszorg.

Toen verscheen de S voor HRM

Het harde labeur zelf werd niet meteen aangepakt, tot Frederick Winslow Taylor met zijn chronometer de fabriek binnenstapte. Geen chaos, gissingen en buikgevoel meer, de Amerikaanse ingenieur streefde naar efficiëntie, een strakke organisatie en opsplitsing van de taken om de productiviteit te kunnen opdrijven. Zo konden meteen ook prestaties objectief beoordeeld en beloond worden, vond hij. Het ‘wetenschappelijk management’ was geboren.

Tussen de twee wereldoorlogen ontstond een eerste HR: ‘human relations’. Die beweging pakte uit met de ‘ontdekking’ dat aandacht voor het wel en wee van de werknemers de productie deed stijgen. Pas op het eind van de twintigste eeuw ging HR staan voor ‘human resources’. Wat later kwam er eigenlijk al een S voor: strategisch HRM. De HRM’er wil een strategische gesprekspartner van de top worden. Dat impliceert dat ze niet alleen sociaal en mensgericht moeten kunnen handelen, maar dat ze ook expliciet medeverantwoordelijk zijn voor de bedrijfsresultaten.

Ja, we hebben nu even zevenmijlslaarzen aangetrokken door de HR-historie, maar we belanden onvermijdelijk bij dezelfde oude vraag: waarom stuit de HRM’er (of hoe hij zichzelf ook mag etiketteren) nog altijd op zoveel ongeloof en misschien zelfs onvermogen? Vergouw zoekt het antwoord onder meer in de enorme reikwijdte van het aantal thema’s. De klassieke HR-taken worden almaar meer uitgebreid met gedragsverandering, verandermanagement, het ‘nieuwe organiseren’ en ga zo maar door. Geen wonder dat de handboeken voor HRM vuistdikke verhandelingen zijn. Bovendien wringen HRM’ers zich in te veel bochten door de ene keer een karrenvracht aan procedures en regels op te leggen en daarna weer op te roepen tot vereenvoudiging en flexibilisering. Als een bepaalde trend met veel bombarie ingezet wordt, wedden de medewerkers al cynisch op de datum waarop de tegenovergestelde beweging op gang getrokken zal worden. In management en mode komt alles vroeg of laat terug.

De afdeling ‘you love to hate’

Wat heeft HR dan nodig om niet langer de afdeling te zijn ‘you love to hate’? Gebruik een hamer alleen als je een hamer nodig hebt, raadt Vergouw aan. Je wordt geen strategische gesprekspartner door de organisatie te bestoken met weer een nieuwe methodiek: “Juist door concreet te worden, kan de HRM-professional zichzelf onmisbaar maken. Daartoe heeft hij een ruim bemeten gereedschapskist aan HRM-tools voorradig. Maar houd het simpel.”

De leidraad: vraag je steeds af wat de manager en medewerker hiermee kunnen. “Zijn zij dankzij de tools die jij hun geeft in staat hun werk beter, gemakkelijker en leuker te maken? Helpt het de klanten? Zo niet, stop er dan direct mee!” Stop dus met onderzoek naar medewerkerstevredenheid of wat dan ook als het niets oplevert. Persoonlijke ontwikkelingsplannen? Prima, áls het werkt. Competentieprofielen? Fantastisch, áls ze bijdragen aan de resultaten. Bij twijfel, stop er meteen mee. Inderdaad, gebruik een hamer alleen als je hem nodig hebt.

  • De managementmonologen – Kompas in de managementjungle
  • Gyuri Vergouw
  • Boom Uitgevers, 170 blz., € 22,50
  • ISBN 97890 244 14376

 


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen