< Terug naar overzicht

De Big Data Revolutie

Auteurs:Viktor Mayer-Schönberger & Kenneth Cukier
Uitgever:Maven Publishing, 303 blz.
ISBN:97894 9057 4901
Prijs:€22.00
Gegevensanalyse wordt het nieuwe goud. Wie voldoende informatie kan puren uit de massa aan data, heeft meer dan een streepje voor. We staan op de drempel van 'De Big Data Revolutie'.

In de twintigste eeuw verschoof de economische waarde van de fysieke infrastructuur (zoals grond en fabrieken) naar onstoffelijke zaken (zoals merken en intellectuele eigendom). Daar zijn nu ook gegevens bij gekomen als belangrijk bedrijfsgoed. Meer nog, die gegevens of data worden hoe langer, hoe meer een cruciale economische factor.

“Data zijn de olie van de informatie-economie”, schrijven Viktor Mayer-Schönberger (hoogleraar aan het Oxford Internet Institute) en Kenneth Cukier (journalist van The Economist).

In ‘De Big Data Revolutie’ zetten ze uiteen hoe onze manier van denken, werken en leven nog maar eens ingrijpend zal veranderen. Het principe van ‘big data’ kennen we al: winkelketens puren uit de klantengegevens steeds correcter wie wat wanneer zal kopen. Er ontbreekt één vraagwoord: waarom. Dat doet er immers niet zozeer toe, het gaat om het wat. Het draait nu allemaal om algoritmen die uit de massa gegevens de nodige informatie distilleren om beslissingen te nemen. “We hoeven de oorzaak van een verschijnsel niet altijd te kennen. In plaats daarvan kunnen we de gegevens voor zichzelf laten spreken.”

De toepassingen blijven al lang niet meer beperkt tot shoppen. De algoritmen zullen steeds meer sectoren van het werk en leven inpalmen. Ook de gevraagde kennis, HRM en ondernemerschap zullen een grote impact ondervinden.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen