< Terug naar overzicht

Culturele intelligentie

Auteurs:Huijser Mijnd
Uitgever:Uitgeverij Business Contact, 134 blz.
ISBN:90 470 0011 0
Prijs:€19.00

Mijnd Huijser heeft op basis van meer dan tien jaar ervaring in internationale consultancy en training van internationale teams zijn eigen model ontwikkeld over hoe u best functioneert in een onderneming met afdelingen of medewerkers uit verschillende culturen. Hij noemt dit model het ‘Cultureel Passé-partout’ en hij claimt daarmee, zoals het woord zegt, universele toepasbaarheid: “Hoewel de voorbeelden in het boek voornamelijk komen uit de praktijk van multinationale ondernemingen, zijn de inzichten ook heel bruikbaar voor de chef van een supermarkt met zijn interculturele team van medewerkers of voor ambtenaren die met de uitbreiding van de Europese Unie te maken krijgen met vele nieuwe collega’s die er andere communicatiestijlen en opvattingen op nahouden. Culturele intelligentie helpt ons op nationaal niveau, op organisatie- en beroepsniveau en zelfs op afdelingsniveau betere resultaten te behalen in situaties waarin meerdere culturen samenwerken.” Mijnd Huijser publiceerde in 2004 al het boek De winst van vrede, met Karolien Bais als co-auteur.


Om verschillen tussen culturen te begrijpen, vertrekt Huijser van de gemeenschappelijke kenmerken die in alle culturen voorkomen en zoekt hij naar nuances binnen die gemeenschappelijkheden. Zo kennen alle culturen autoriteit en regels die het mogelijk gedrag van individuen beperken en aflijnen. De auteur geeft het voorbeeld van het gezin. Alle ouders hebben in alle culturen een toegeschreven autoriteit over hun kinderen. Ze dwingen autoriteit af omdat ze eenvoudigweg de ouders zijn. Tegelijk hebben deze ouders hun autoriteit voor een deel verworven. Een zoon vraagt zijn moeder om hulp bij zijn huiswerk omdat die moeder in het verleden al bewezen heeft zaken helder te kunnen uitleggen.


Culturen verschillen volgens de mate waarin ze toegeschreven, dan wel verworven autoriteit centraal stellen. Of nog, volgens de mate waarin de regelgeving al dan niet strikt te interpreteren is.


De auteur van Culturele intelligentie onderscheidt culturen nog volgens andere criteria van elkaar. Zijn betoog is geduldig opgebouwd en houdt steek. Zijn Culturele Passé-partout past hij over verschillende hoofdstukken toe op leiderschap, communicatie in interculturele teams, vergaderingen en besluitvormingsprocessen, sturing aan veranderingsprocessen en organisatieculturen. Hij beschrijft ook subculturen binnen een onderneming en legt uit hoe aan elke levensfase van een onderneming een eigen cultuur verbonden is.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen