< Terug naar overzicht

Best Practices in Performance Management

Auteurs:Dries Van Nieuwenhuyse & Koen Knapen
Uitgever:LannooCampus, 493 blz.
ISBN:97890 209 9130 7
Prijs:€39.95
Alle ondernemingen of organisaties hebben baat bij performance management. Vele maken er ook effectief werk van. In het monumentale ‘Best Practices in Performance Management – Werkt het dan toch?’ brengen Dries Van Nieuwenhuyse, Koen Knapen en hun gastauteurs meteen het bewijs dat niet alleen befaamde beursgenoteerde concerns zich erover buigen.

In ‘Best Practices in Performance Management’, dat op de eerste plaats een aaneenrijging van detailrijk beschreven, relevante cases vormt, vinden we praktijkgetuigenissen van onder meer de federale overheidsdienst Economie, de provincie Antwerpen en de coöperatieve onderneming Vooruit/Coop-groep. Zij komen aan bod naast ongetwijfeld beter voorspelbare namen als Procter & Gamble, SCA Packaging, Ordina, Wolters-Kluwer en DHL.

Met dit boek breit Dries Van Nieuwenhuyse (verbonden aan EHSAL Management School, HUB en KU Leuven en manager bij USG People) een vervolg op ‘Performance Management – Van prestatiemeting naar prestatiemanagement door de toepassing van analytische intelligentie’ uit 2008. Dat werk, dat hij samen schreef met Dave Vanhoudt (gastdocent aan EHSAL Management School en manager bij Kinepolis) zette een mijlpaal voor het vakgebied in de Lage Landen.

Deze keer werkte Van Nieuwenhuyse samen met Koen Knapen (verbonden aan de EHSAL Management School, HUB en KU Leuven en ook aan de slag bij SAS Institute) en een plejade aan gastauteurs. Nu belicht hij de praktijk, al blijven er voldoende verwijzingen naar de theorie en onderzoeken die de getuigenissen en ervaringen stutten.

Misschien is dit nog altijd geen boek dat rechtstreeks naar de HR-bibliotheek verstuurd wordt. Toch mag zeker HR dit werk niet aan zich voorbij laten gaan. Performance management is sowieso al een thema dat tot de kern van de HR-portefeuille behoort. Het zit er niet zomaar bij, performance zou er de spil van moeten zijn. In organisaties waar de directie er nog altijd niet van overtuigd is dat HR zelf één van de pijlers van het management vormt, is een uiteenzetting over performance trouwens dé ideale manier om de voet tussen de directiedeur te zetten.

De HR-manager mag dan wel geen koudwatervrees hebben van performantie-indicatoren, prestatiemeetsystemen en complexe scorecards. We betreden hier het domein van de ‘business intelligence’, het speelveld van de gegevensverzameling én accuraat analyseren. Daarbij moeten de verzamelaars zich hoeden voor de val van het verzamelen om het verzamelen. De gegevens moeten het beleid kunnen ondersteunen, ze moeten de managers in staat stellen om de juiste beslissingen te nemen.

“Analytische intelligentie kan, zonder veel turbulentie, een fundamenteel nieuwe manier van werken succesvol introduceren”, pleiten de auteurs. “Als niet duidelijk is hoe het succes van een organisatie echt is gerealiseerd, dan kan dat tot immobiliteit leiden. Die factoren identificeren die daadwerkelijk het verschil maken, kan een kettingreactie op gang brengen. Verschillende invalshoeken van een organisatie oefenen elk hun invloed uit op het reilen en zeilen ervan.”

Het gaat dan om “stimuli zoals goede interne processen, de juiste talenten op de juiste plaats, een gepaste cultuur, een goede technische infrastructuur, een duidelijke strategische alignering en een gedegen analytische beleidsondersteuning.” Dit boek laat u alvast kennismaken met performance management in de (grotendeels Belgische) praktijk.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen