< Terug naar overzicht

Appreciative Inquiry – Het basiswerk

Auteurs:Frank Barrett, Ron Fry & Herman Wittockx
Uitgever:LannooCampus, 103 blz.
ISBN:97890 209 9128 4
Prijs:€16.95
Drie pioniers zetten het wat, hoe en waarom van ‘appreciative inquiry’ bondig uiteen. Alchemie op maat van het derde millennium of nuttig leiderschapsmodel en efficiënt veranderingsconcept?

Zodra mensen ontdekken dat ze deel uitmaken van een samen opgebouwde sociale realiteit, geeft dat aanleiding tot andere manieren van ‘kennen’. Dan zetten de samen ontwikkelde ‘projecten’ (in de vorm van uitdagende voorstellen of ambitieuze doelstellingen) de deelnemers aan om innovatief samen te werken om een gezamenlijke visie te verwezenlijken. De hamvraag is dan maar hoe dat vermogen tot samenwerking geprikkeld, gestimuleerd en onderhouden wordt.

De jongste twee decennia rijpte een concept om dat vermogen vorm te geven: de ‘waarderende benadering’, in HR-kringen beslist beter gekend als ‘appreciative inquiry’. Het wordt toegepast om beter samen te werken en beter zowel de medewerkers, de klanten als de hele omgeving tegemoet te treden, zonder de organisatiedoelstellingen uit het oog te verliezen. Bovendien wordt de methode meer en meer ingezet in veranderingsprojecten.

“Appreciative inquiry ontsteekt het vuur van positieve verandering in organisaties omdat het de rijke voorraad samenwerkingspotentieel waarover ieder mens beschikt, weet aan te boren”, pleiten de professoren Frank Barrett (Naval Postgraduate School in Monterey, Californië), Ron Fry (Case Western Reserve University in Cleveland, Ohio) en Herman Wittockx (Nyenrode Business Universiteit).

Dat uitgangspunt klinkt onheilspellend vaag, zweverig en dweperig. Toch is dit concept niet het zoveelste panacee uit de heksenkeuken van de alchemie, maar een werkbaar perspectief om de organisatie op een frisse manier te bekijken. Toegegeven, het discours schurkt zich onrustwekkend dicht tegen de zoektocht naar de ‘steen der wijzen’ aan en er wordt ontzettend veel wind verplaatst. Wat overblijft, kan evenwel volstaan om een organisatie een nieuwe boost te geven.

De essentie ligt in het uitgangspunt: er wordt niet gefocust op de zwakheden, maar op de sterke punten. Door in te zoomen op de sterkste prestaties, wordt een vertrouwensklimaat gecreëerd of hersteld. Dat moet de basis leggen van het project of het veranderingstraject.

Uiteindelijk is dat niets anders dan een echo van de oude vertrouwde peetvader van de managementgoeroes Peter Drucker: “Leiders moeten voortdurend focussen op de sterktes van hun mensen en die met elkaar verbinden, zodat de zwakke punten irrelevant worden.” Onder meer de uitvoerig beschreven cases bij Rabobank en KEMA maakt die verbale krachtpatserij tastbaar op de werkvloer. Misschien is het zelfs raadzaam gewoon eerst die twee hoofdstukken te lezen. Uiteindelijk is de praktijk de enige echte test.

Zonder die cases hadden we dit boek zelfs niet durven aanraden. De theorie blijft immers scepticisme oproepen, niet noodzakelijk omdat ze etherisch overkomt, maar evengoed omdat er enkele evidenties een mooie verpakking krijgen. Dan is het toch altijd oppassen geblazen of dat niet vooral gewoonweg een dure verpakking wordt.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen