< Terug naar overzicht

Veerkracht: Durf ook kwetsbaarheid op het menu te plaatsen

Het woord ‘kwetsbaarheid’ krijgt vaak onmiddellijk het label ‘soft’. Het lijkt in elk geval een begrip dat mijlenver van de business, van rendabiliteit en omzetgroei staat en vandaar geenszins – of alleszins minder – de moeite waard is om aandacht aan te schenken. Maar klopt dat wel? Een bijdrage van Jan Devolder, Managing Consultant bij Securex.

Het vraagt moed om als consultancy-organisatie kwetsbaarheid als thema naar voren te schuiven. Toch doen we het, omdat we meer dan ooit overtuigd zijn dat dit net één van de hefbomen wordt van de komende jaren. Kwetsbaarheid toelaten en meenemen in ons denken en handelen, betekent de oppervlakkigheid en vluchtigheid verlaten. En elk idealisme – wat in se kwetsbaarheid inhoudt – kan altijd wel gecounterd worden. Kwetsbaarheid is er tussen mensen. Tijdens een coaching of loopbaanbegeleiding zien we medewerkers zich kwetsbaar opstellen. In zo’n constellatie – meestal met een vreemd, onbekend iemand – wordt het makkelijker aanvaard en als het ware normaal gevonden. Kwetsbaarheid tonen in teammeetings komt al minder voor en tijdens een raad van bestuur of een directiecomité gaat het toch over serieuze zaken, niet?

Niet in de competentiecatalogus

Tijdens assessmentcenters, maar ook tijdens leiderschapstrajecten, zien we medewerkers vaak worstelen met ‘kwetsbaarheid’. Deelnemers – vaak toekomstige managers – willen zich bewijzen, aangeven hoe goed ze wel zijn en zich vooral ook sterk tonen. Vertellen over zwaktes, stilstaan bij angsten en het hebben over wie je nu echt bent of wil zijn, lijkt een stevige stap te ver.

Activiteiten als assessmentcenters en trainingen zijn vaak een schakel in een proces en cultuur waar ‘performen’ nog al te vaak als synoniem wordt gezien van resultaten neerzetten, scoren, impact hebben, … en minder met het zijn van de mensen zelf. De opdracht die bureaus krijgen, is er vaak ook één om skills te evalueren en te komen tot een objectieve groei en/of evaluatie.
In de meeste bedrijven behoort het woord ‘kwetsbaarheid’ nog niet tot het normale vocabularium. Is kwetsbaarheid opnemen in de competentie-catalogus dan de oplossing? Neen, want kwetsbaarheid is er, bij iedereen. Het is vooral de manier waarop we ermee omgaan als organisatie die het verschil maakt. Het onderdrukken van kwetsbaarheid veroorzaakt heel wat druk bij mensen en fnuikt idealisme.
Anders gaan kijken naar kwetsbaarheid lijkt ons al een eerste stap in de goede richting. Nog al te vaak wordt kwetsbaarheid als zwakte gezien. En dit is het niet. Zwakte is een status, een diagnose, een norm. Kwetsbaarheid daarentegen houdt een proces in, een werken aan én is verre van definitief. Kwetsbaarheid doet een beroep op de relatie en creëert verbondenheid.

Doel: leer- en veerkracht verhogen

Voor Securex is het dé missie om bedrijven mee te nemen in het verhaal om een cultuur te creëren waar kwetsbaarheid een plaats heeft. Leiderschap aanmoedigen waar kwetsbaarheid een thema mag zijn, is een moedige keuze. Het doet recht aan de ander en is gebaseerd op respect, laat imperfectie toe en heeft daarom een rechtstreekse impact op het leren en veren van medewerkers. Je toch nog geborgen en begrepen voelen in een tijd van ‘ont-leren’ en af en toe figuurlijk in je blootje staan, geeft de kracht om door te gaan en je te wapenen tegen de toekomst.

In een team kunnen werken waar kwetsbaarheid getoond kan worden, zal ongetwijfeld de leer- en veerkracht van medewerkers verhogen en zal op termijn de vele psychische kwalen doen verminderen.
Eigen ontmoetingen met managers, teams en individuen waar ik zelf de kans kreeg om op dat niveau te werken, zijn blijven hangen. En we zijn ervan overtuigd dat dit niet alleen bij ons het geval is …

■ De auteur, Jan Devolder, is Managing Consultant bij Securex. Hij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen