< Terug naar overzicht

Onboarding: Bouwen aan een duurzame relatie

Een degelijk onboardingproces, dat start op de dag dat de nieuwe werknemer zijn contract heeft ondertekend, zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers minder snel afhaken. Cijfers over het verloop tijdens het eerste jaar tonen aan dat er nog werk aan de winkel is. Een bijdrage van Tom Vlieghe, Director Acerta Career Center.

De cijfers liegen niet: terwijl uit de gegevens van 2017 bleek dat ongeveer één nieuwe werknemer op de vier met een arbeidscontract voor onbepaalde duur binnen het jaar de organisatie alweer verlaten had, is dat aandeel vorig jaar gestegen tot bijna één op de drie. In 29,7 procent van de gevallen is de nieuwe medewerker binnen het jaar alweer weg, zélfs al had die even te voor een contract van onbepaalde duur getekend. Dat betekent dat organisaties een rekruteringscampagne hebben opgezet, sollicitaties gescreend, kandidaten uitgenodigd voor een gesprek, misschien zelfs een assessment, een contract onderhandeld en de nieuwe medewerker een eerste opleiding gegeven, en dat ze dat in een derde van de gevallen binnen het jaar nog eens opnieuw mogen doen omdat de eerste kandidaat alweer vertrokken is...

Bekijken we de cijfers meer in detail, dan valt op dat slechts in 30,08 procent van die gevallen waar het binnen het jaar misloopt, het de werkgever is die het arbeidscontract heeft beëindigd. Het is dus wel degelijk meestal de werknemer die de knoop doorhakt en deze laatste maakt snel de balans op, zo blijkt. Een groot verlies voor de werkgever en de werknemer zelf in tijden van arbeidskrapte.

De cijfers zijn opvallend en wijzen op het belang van een goede onboarding. Meer en meer organisaties besteden er aandacht aan, al blijkt duidelijk uit deze cijfers dat we er nog niet zijn. Vooral kleinere ondernemingen, waar minder aandacht gaat naar HR in het algemeen en onboarding in het bijzonder, zijn ‘slachtoffer’ van verloop binnen het eerste jaar.

Nog vóór de eerste werkdag

Onboarding start eigenlijk al vóór de eerste werkdag: zodra het arbeidscontract is ondertekend, start de pre-boarding van de werknemer. Die fase is belangrijk om de nieuwe relatie tussen individu en organisatie op te bouwen. Vergelijk het met een relatie tussen twee mensen: terwijl de nieuwe partner afscheid neemt van zijn vorig lief (de opzegperiode), heeft zijn nieuw lief vaak niets meer te zeggen dan dingen als ‘Wat is je rijksregisternummer?’ of ‘Welke maat veiligheidsschoenen heb je?’ Romantisch…

Ja, er zijn de administratieve verplichtingen waar je niet onderuit kan, maar tegelijk kan je als organisatie ook je betrokkenheid tonen. Bezorg mensen in de aanloop naar hun eerste werkdag de nodige informatie, maar zorg er ook voor dat ze op een makkelijke manier contact kunnen opnemen met hun nieuwe leidinggevende, met hun toekomstige peter of meter, of met de HR-afdeling.

Een app zoals Talmundo kan helpen om die relatie op te bouwen, informatie op het juiste moment door te geven en communicatie tot stand te brengen. Op die manier kan je opbouwen naar de eerste werkdag en de goesting om van start te gaan opwekken.

Blijvende dialoog

Het onboardingproces komt op volle toeren wanneer de werknemer op zijn eerste dag het bedrijf binnenwandelt. Maar het is belangrijk te beseffen dat de investering in de relatie niet mag stoppen na enkele weken of maanden. Ook daar drukken de cijfers ons met de neus op de feiten: bij de werknemers die binnen het jaar de onderneming opnieuw hebben verlaten, valt de breuk in bijna één op de vijf gevallen na amper zes maanden anciënniteit. Een blijvende dialoog met de werknemer over hoe wederzijdse verwachtingen best op elkaar afgestemd worden, is een belangrijke manier om motivatie en tevredenheid hoog te houden – tijdens de eerste 12 maanden en tijdens de rest van de loopbaan.

■ De auteur, Tom Vlieghe, is Director Acerta Career Center. Hij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen