< Terug naar overzicht

Naar een participatieve organisatie: vijf kritische succesfactoren




De participatieve organisatie wordt voorgesteld als dé organisatievorm van de toekomst, maar is dat ook zo? Moet het ook absoluut in jouw organisatie? Kán het wel in jouw organisatie? Ik overloop graag met jou een aantal kritische succesfactoren (KSF) om een participatieve organisatie te kunnen worden.

1. ‘You can’t fake it’

Als je van jouw organisatie een participatieve organisatie wil maken, dan moet je het echt menen. Vanuit elke communicatie, vanuit elke actie, moet blijken dat het menens is. Dat betekent niet dat er onderweg geen schoonheidsfoutjes gemaakt kunnen worden, maar besef wel dat gedrag ook gedrag uitlokt en dat je dus duidelijk moet tonen waar je wil uitkomen.

2. ‘Bezint eer ge begint’

Dit is een logische voorwaarde voor de eerste kritische succesfactor. Denk goed na over de winst die een participatieve organisatie oplevert en dat zowel op individueel, als op collectief vlak. Neem deze win-win-situatie mee in de communicatie.

3. Kiezen of verliezen

Wat is een participatieve organisatie voor jou? Tot op welk niveau wil je dat mensen participeren: individueel, op teamniveau, op afdelingsniveau, op organisatieniveau en/of op aandeelhoudersniveau? Wil je dat medewerkers participeren in de besluitvorming of ook in het kapitaal?
Wie maakt dan die keuze: de CEO, het directiecomité, allemaal samen? Het lijkt logisch dat de top van de organisatie het kader bepaalt, maar zorg ervoor dat dit een participatieve verandering wordt en geen opgelegde. Maak er een organisatie-ontwikkelingstraject van in plaats van een veranderingstraject.

4. Geduld

Participatie invoeren doe je niet van vandaag op morgen. Dat vraagt tijd. Meestal neem je aan de top van de organisatie op zijn minst een paar maanden om over die organisatievorm na te denken en ervoor te kiezen. Geef dan na de communicatie ook de rest van uw organisatie voldoende tijd om aan het idee te wennen en hierin mee te stappen. Weet dat deze organisatievorm voor heel wat mensen betekent dat gekende zekerheden wegvallen. Geef hen de tijd en de ruimte om opnieuw grond onder de voeten te voelen.

5. Niet iedereen gaat mee

Je verwacht wellicht dat de mensen die credibiliteit hadden in de hiërarchische organisatie ook credibiliteit verwerven in de participatieve organisatie. Dat lukt voor sommigen wel, maar zeker niet voor iedereen. Accepteer dus dat niet iedereen mee stapt, maar zorg voor een zinvolle oplossing, zodat waardevolle competenties blijvend gewaardeerd kunnen worden in jouw organisatie.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen