< Terug naar overzicht

Mobiliteit: Op maat van de individuele werknemer (Dirk Wijns, Acerta Consult)

Ook al wordt de fiets steeds populairder, de auto blijft de onbetwiste koning van het woon-werkverkeer. Toch zien we steeds meer werknemers die willen kiezen voor een mobiliteitsoplossing die het best aansluit bij hun wensen en behoeftes.

Uit onze meest recente mobiliteitsbarometer, gebaseerd op de loongegevens van de werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, blijkt dat de fiets veruit de belangrijkste stijger is: het aantal fietsgebruikers steeg met 13,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Vandaag rijden 20,6 procent van de werknemers geregeld met de fiets naar het werk. Die toenemende populariteit kunnen we deels toeschrijven aan de opkomst van de elektrische fiets, die ervoor zorgt dat medewerkers niet moe en bezweet op het werk komen en het ook makkelijker maakt om langere afstanden af te leggen, waardoor hij een volwaardig alternatief wordt voor de wagen.

Anderzijds merken we dat de wagen nog steeds hét vervoermiddel van de werkende Belg is. 71,1 procent van de werknemers komt met de auto naar het werk. Ook al wordt er veel over alternatieve vervoersmiddelen gesproken, wijzen alle partijen op het belang van beweging en de nadelen van fijnstof en staan we met zijn allen elke dag in de file, de Belg blijft koppig zijn wagen gebruiken voor het woon-werkverkeer. De bedrijfswagen is zelfs nog steeds aan zijn opmars bezig: in 2016 ging 9,9 procent met de bedrijfswagen naar het werk, wat 3,6 procent meer is dan een jaar eerder.

Ook opvallend is dat het openbaar vervoer onpopulair blijft: amper 5 procent van de werknemers in de privésector gebruiken trein, tram of bus om naar het werk te komen. Dat het openbaar vervoer niet aanslaat, heeft er ook mee te maken dat vele werknemers graag zelf beslissen wanneer ze zich verplaatsen en welke route ze volgen.

Flexibele oplossingen

Over het algemeen doen flexibele mobiliteitsoplossingen het goed: werknemers combineren verschillende vervoermiddelen – fiets en wagen, of fiets en openbaar vervoer – tot een oplossing op maat van hun wensen en behoeften.
Die nood aan mobiliteit op maat is voor werkgevers een opportuniteit om zich te onderscheiden in de ‘oorlog om talent’. We weten uit onderzoek dat Acerta vroeger reeds deed, dat werknemers vragende partij zijn om meer inspraak te hebben in hun compensatiepakket. Ze willen via een cafetariaplan de voordelen kiezen die tegemoetkomen aan hun persoonlijke voorkeuren. Dat geldt óók voor alles wat te maken heeft met mobiliteit. Toch blijft het in veel bedrijven nog steeds gangbaar dat werknemers die een bepaald niveau bereiken een bedrijfswagen krijgen, zelfs wanneer de medewerker deze wagen eigenlijk niet zo nuttig vindt of liever een alternatief aangeboden zou krijgen.

Een streepje voor op andere werkgevers

Moderne werkgevers bieden hun werknemers ook andere opties zoals een (al dan niet elektrische) fiets of een abonnement op het openbaar vervoer. Binnen eenzelfde budget kan een onderneming combinaties aanbieden die de werknemer toelaat om in functie van zijn behoeften te kiezen. Een (eventueel kleinere) wagen in combinatie met een treinabonnement laat de werknemer toe om ‘s ochtends de meest geschikte manier van reizen te kiezen. En een upgrade naar een abonnement in eerste klasse kan ervoor zorgen dat wie elke dag een lange treinrit heeft, die tijd aangenamer en productiever kan doorbrengen. Moderne werkgevers dragen op die manier hun steentje bij aan de vermindering van de files en kunnen zich van hun groenste kant laten zien.
Werkgevers die het mogelijk maken dat hun werknemers zelf keuzes maken voor de besteding van een bepaald budget, onderscheiden zich positief in de ‘oorlog om talent’. De werknemers die reeds in dienst zijn, zullen zich meer betrokken voelen bij de organisatie. En ook in het aantrekken van nieuw talent zal deze werkgever een streepje voor hebben op andere organisaties.

■ De auteur, Dirk Wijns, is directeur bij Acerta. Hij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen