< Terug naar overzicht

Millennials houden van feedback, maar ze hebben er hun eigen idee over

Door jongere collega’s wordt het krijgen van feedback op je werk als een pure noodzaak beschouwd. Op voorwaarde dat het volgens de regels van de kunst gebeurt. Een bijdrage van Alessandra Cool, senior consultant bij Quintessence.

De angst die hoort bij het naderen van het jaarlijkse evaluatiegesprek is niks voor millennials. Integendeel, mensen van 25 tot 35 jaar vragen ernaar én liever niet slechts één keer per jaar. Zij zijn het gewoon om sneller op de bal te spelen. En bij hen gaat het zowel om feedback krijgen, als om feedback mogen geven. Deze honger naar feedback is blijkbaar zelfs één van hun belangrijkste verwachtingen en motivators.

Feedback als gewoonte

Bij generatie X stond feedback niet hoog op de prioriteitenlijst, ook al voelden zij net zozeer de behoefte om terugkoppeling te krijgen en hun mening te mogen uiten. Maar de huidige generatie heeft de gewoonte om directer te communiceren, ze zijn immers gemakkelijker in staat om hun behoeften en vereisten kenbaar te maken. Ze zijn opgegroeid met likes, dislikes, vind-ik-leuks, reviews en dies meer op alle vlakken. Niet enkel sociale media maken van feedback een gewoonte, ook het onderwijs ondersteunt mensen steviger in het ontwikkelen van deze vaardigheden. Logisch dat millennials dus ook op het werk al snel de behoefte voelen om feedback te geven, maar ook te ontvangen.

Het probleem is dat we op de werkvloer vaak niet de gewoonte hebben om directe feedback te geven. Hier worden millennials vaak geconfronteerd met een hiërarchie die niet de moed heeft om eerlijk feedback te geven uit angst voor conflict, of omdat ze gewoon niet weet hoe ze hierin gepast kan communiceren. Een frustrerend gegeven voor alle betrokken partijen…

Feedback is waardering

Een ander belangrijk punt is dat de tijden zijn veranderd. Feedback is nu niet langer systematisch synoniem van negatieve kritiek. De jongere generatie is gewend om thuis en op school ook lovende feedback te ontvangen. Veel meer dan dat dit bij generatie X het geval was. Millennials verwachten dat dit ook zo doorgaat op hun werkplek. Deze generatie wil gewaardeerd worden, wil weten wat er aan de hand is, wat er goed of mis is, en het moet vooral snel gebeuren. Het juiste moment voor hen is dan ook wanneer het probleem zich voordoet.

Het cliché stelt dat millennials moeilijk kritiek accepteren, maar is dat zo? Absoluut niet. De nieuwe generatie kan goed weg met feedback, maar best met positief-kritische geformuleerde reacties. In een officiële meeting, een informele babbel of zelfs via sociale netwerken. Het kanaal doet er niet toe, maar de kritiek moet vooral constructief en informatief zijn.

Two ways

Het is duidelijk dat degelijke feedback werknemers in staat stelt om te groeien en hun weg te vinden. Maar wat is degelijke feedback? Goede feedback communiceert feiten, geeft uitleg en laat ruimte voor discussie. Je moet er de tijd voor nemen, wat de jongere collega’s ook sowieso belangrijk vinden.

Op een duidelijke en respectvolle manier communiceren is cruciaal, zodat er een gelijkwaardige relatie bestaat. Millennials willen namelijk ook het recht hebben om hun feedback aan hun leidinggevende kenbaar te maken. Dat is vaak iets nieuws voor de leidinggevende en wat ongewoner om mee om te gaan.

Met de komst van deze jongeren in managementfuncties wordt de oefening geleidelijk eenvoudiger en systematischer. Oudere generaties krijgen op hun beurt een training om zich aan te passen aan deze veranderingen. Bedrijven hebben geen keuze meer. Ze weten dat dit de prijs is om hun jongere werknemers goed bezig en gemotiveerd te houden en dat ze anders misschien ergens anders heen gaan, waar het gras groener lijkt. Ze hebben immers kansen genoeg.

■ De auteur, Alessandra Cool, is senior consultant bij Quintessence. Zij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen