< Terug naar overzicht

Hoe leren en trainen we? De 5 learningtrends van 2018

Het hele jaar zijn we druk bezig geweest met nieuwe dingen leren (althans, dat hoop ik). En er gebeurt heel wat op het gebied van leren, er is ook veel onderzoek naar methodes, lesvormen en tools. Zo bespraken we eerder al learningtrends als mirco-learning, gamification in learning, M-learning, het virtueel klaslokaal en blended learning. Maar wat zijn de learningtrends van 2018?

1. Op maat gemaakte lesmateriaal wordt leading

One-size-fits-all-trainingen zijn not done in 2018. Trainingen moeten zo veel mogelijk op maat gemaakt zijn voor de cursist. Denk maar aan het lesmateriaal zelf, maar ook aan het combineren van verschillende leerstijlen om zich op die manier de lesstof eigen te maken. Om dat voor elkaar te krijgen, zouden trainingexperts hun aandacht niet meer moeten richten op het maken van volledige leerprogramma’s, maar op leermodules. Maak geen ‘bulky’ programma’s meer, maar stap bijvoorbeeld over op het hierboven genoemde micro-learning. Ook social tools en simpele apps als Skillcatch helpen om bijvoorbeeld een deel van dit werk uit handen te geven aan de cursisten zelf.

2. Trainen van people skills

Terwijl iedereen zich de afgelopen jaren volledig heeft gestort op het leren van technische en digitale skills om het digitale tijdperk bij te houden, keren we in 2018 terug naar onze roots. People skills zijn meer dan ooit belangrijk in deze tijd waarin we veelal de hele dag digitaal bezig zijn en vooral communiceren via e-mail, sociale media en WhatsApp. Skills als emotionele intelligentie, samenwerken en onderhandelen worden steeds belangrijker in een wereld die alsmaar globaler wordt. Dus een oproep aan alle trainingsmanagers om people skills op de agenda te zetten en te zorgen dat medewerkers hierin getraind worden.

3. Focus op samenwerken

De trainingsafdeling gaat steeds meer sturen op samenwerken en de cursist gaat dus ook zelf actief helpen bij het uitwerken van de trainingen. Bij Proximus is dit al volledig geïntegreerd, daar gebruiken medewerkers PowerPoint en Skillcatch om trainingen uit te werken. Daarnaast is het faciliteren van een learningcommunity ook key. Laat mensen op een sociaal platform de trainingen bespreken en geef ze de vrijheid om daarop ook lesmateriaal te delen. Geef meer learning uit handen en laat medewerkers actief meedenken over leren.

4. Artificial intelligence (?)

Er wordt veel gesproken over artificial intelligence (AI) en dat dit op alle gebieden ons leven en werk gaat beïnvloeden. Met behulp van AI kan je als trainingsmanager het gedrag van cursisten begrijpen en hierop inspelen door op basis van eerder getoond gedrag lesmateriaal en trainingen voor te stellen. Maar AI begint bij data, dus ondanks dat je veel te lezen zal krijgen over AI, zorg eerst dat je data in orde zijn, zodat je kan starten met meten.

5. Continuous learning

Bij deze trend gaat het niet zozeer om LLL – ‘een leven lang leren’ en het up-to-date houden van je kennis – maar om ervoor te zorgen dat je de kennis die je hebt opgedaan bij een training ook efficiënt kan inzetten en onthouden. Uit onderzoek blijkt immers dat we amper 10 procent van wat we geleerd hebben tijdens een training na 4 weken nog weten. Daarom is het belangrijk om tools in te zetten als chatsessies, forums, testen en dergelijke meer om ervoor te zorgen dat de kennis niet verloren gaat. En door middel van technologie kunnen we dit in 2018 allemaal automatiseren.

Bronnen:

 

■ De auteur, Tommy Ottevaere, is accountmanager bij Talentsoft Learning. Hij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen