< Terug naar overzicht

Het nieuwe belonen: aandacht voor employee experience

Jarenlang was een beter salaris of de bonus zo’n beetje alles waarrond het beoordelingsgesprek draaide. Dat was de wortel die medewerkers werd voorgehouden om hen te motiveren. Het is één van de misvattingen binnen HR. Bij het nieuwe belonen is geld geen strategisch instrument om het functioneren van medewerkers te verbeteren en ze aan je bedrijf te binden. Wat dan wel?

Een positieve employee experience is veel belangrijker dan geld. Precies die experience zorgt immers voor blijvende motivatie en tevredenheid. Bedrijven die extra aandacht geven aan de volgende aspecten, zullen er beslist in slagen om de employee experience te verbeteren. Het gaat om drie factoren, die we verduidelijken in de volgende drie tips.

Tip 1: focus op groei

Om bij te blijven in de arbeidsmarkt, moeten werknemers zich continu ontwikkelen. Want de beste talenten staan aan het stuur van hun eigen groei en carrière. Dus wees slim en help je medewerkers zich blijvend te ontwikkelen door samen met hen vooruit te kijken. Leg de focus op groei.

Van leidinggevenden wordt hierbij een coachende rol verwacht. Ze moeten de medewerker ondersteunen en signaleren aan welke extra kennis en vaardigheden er behoefte is. Door structureel te investeren in opleidingen, cursussen en coaching, til je medewerkers naar een steeds hoger niveau. En dat levert het commitment op waarnaar je op zoek bent.

Tip 2: zorg voor zingeving

Natuurlijk willen medewerkers een passend salaris ontvangen. Maar wat ze nog belangrijker vinden: werk dat er echt toe doet. Zinvol bezig zijn. Een bijdrage leveren aan de maatschappij. Ze willen werken bij een organisatie die aansluit bij de dingen waarvoor zij staan.

Het hoeft niet altijd de functie zelf te zijn, die zinvol is. Het kan ook gaan om vrijwilligerswerk of goede doelen die een organisatie steunt. Bedrijven die dit weten te verankeren in hun bedrijfscultuur, creëren meer betrokken medewerkers en zijn blijvend aantrekkelijk voor talenten.

Tip 3: help dromen waar te maken

Tuurlijk, fijn hoor, dat je je medewerker een bom geld mag geven, omdat hij of zij het goed heeft gedaan. Maar wordt hij of zij daar op de lange termijn nou echt gelukkiger van? Wat als je eens naar zijn of haar dromen vraagt? Naar zijn of haar ambities? Dan krijg je een helder beeld van datgene wat iemand drijft. Waarvoor hij of zij zich wil inzetten. En daar kun je ook als organisatie de vruchten van plukken.

Kijk dus hoe die persoonlijke ambities binnen de organisatie passen. Hoe je ze kunt inzetten. En hoe jij de persoon in kwestie kunt ondersteunen en begeleiden om die ambities waar te maken. Zo maak je dromen waar, laat je talenten groeien én bind je hen tegelijkertijd aan je bedrijf.

Meer informatie over het verbeteren van de employee experience

Wil je meer weten over hoe jij je medewerkers op een positieve manier motiveert en stimuleert, waardoor ze meer betrokken zijn bij je organisatie én beter presteren? Download dan het e-book ‘Improving the Employee Experience’ op www.wethetalent.co.

■ De auteur, Tommy Ottevaere, is accountmanager bij Talentsoft Learning. Hij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen