< Terug naar overzicht

5 tips voor optimale 360 graden feedback

Hoe ga jij om met feedback? Is er plaats voor feedback in jouw organisatie? Gaat het verder dan een gesprek tussen manager en medewerker? En hou je rekening met verschillende invalshoeken? Door ook collega’s, klanten of zelfs leveranciers om feedback te vragen, hou je het overall beeld zo objectief en volledig mogelijk.

Genoeg redenen om wat uitgebreider stil te staan bij de vraag hoe je tot optimale feedbackgesprekken komt. Want het is niet altijd even eenvoudig. Er zijn nogal wat vaardigheden voor nodig, zoals de juiste gesprekstechniek en actief luisteren. En dat is slechts het begin. Onderstaande tips kunnen je helpen de beste resultaten te behalen.

Tip 1: duidelijkheid

Is 360 graden feedback nieuw in jouw organisatie? Dan is het belangrijk de procedure duidelijk te beschrijven. Feedback is namelijk heel persoonlijk, en verandering in de aanpak kan vragen oproepen. Voorkom dit door open en duidelijk te communiceren.

Tip 2: zorgvuldige selectie van feedbackgevers

Voldoende tijd en aandacht voor het selecteren van objectieve feedbackgevers verbetert het resultaat. Als het feedbackgesprek, bijvoorbeeld, gaat over het gedrag van designer Stefan, kan boekhouder Loes zeker feedback geven. Bijvoorbeeld over de competenties nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Haar feedback is misschien minder waardevol als het gaat om de creativiteit van Stefan. Is Loes dus wel de gewenste feedbackgever? Denk altijd kritisch na over welk gedrag/vaardigheid je in kaart wil brengen. Betrek je de geschikte personen hiervoor?

Tip 3: interactie

Veel medewerkers en managers vinden feedbackgesprekken lastig. Hangt er een zekere spanning in de lucht? Begin dan het gesprek met een informele vraag. Dat brengt het gesprek wat relaxter op gang. Ook het idee dat collega’s een mening over hen hebben, kan bij medewerkers stress oproepen. Voldoende interactie in het gesprek zorgt ervoor dat spanning afneemt en de medewerker zich gehoord voelt.

Tip 4: ga positief om met verschillen

Er kunnen grote verschillen bestaan tussen de zelfbeoordeling en de feedback van anderen. In de meeste gevallen impliceert dit dat er aandacht nodig is voor de betreffende competenties. Ga hier positief mee om door vast te stellen welke tools voor verbetering kunnen zorgen. Denk aan training, coaching of nieuwe verantwoordelijkheden, die medewerkers helpen om beter te presteren. En natuurlijk neem je de gemaakte afspraken op in een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).

Tip 5: bespaar tijd

Doordat verschillende collega’s hun terugkoppeling geven, kan de tijdsinvestering om de 360 graden feedback uit te voeren soms als een hinderpaal werken. Probeer het proces daarom optimaal te faciliteren. Een HR-tool kan hierbij helpen, het digitaliseren van de processen maakt dat je feedback op een interactieve manier kan verzamelen en op een centrale plaats overzichtelijk kunt beheren. Bovendien hoef je de timing en opvolging niet langer zelf te beheren, een HR-tool herinnert je er spontaan aan. Key is ervoor te zorgen dat de operationele drempel zo laag mogelijk ligt. Het digitaal faciliteren kan helpen om jouw feedbackcultuur sneller en krachtiger te implementeren. Belangrijk hierbij is dat medewerkers zelf de (digitale) weg vinden om deel te nemen aan het feedbackproces. Zo wordt het initiatief niet enkel top-down genomen, maar ook bottom-up.

Social 360 graden feedback

360 feedback kan je snel linken aan het communityverhaal binnen jouw organisatie. Social learning, social feedback – het gaat om méér dan een trend. Medewerkers verwachten interactie in hun HR-verhaal. Belangrijk is om stil te staan hoe je dit als organisatie efficiënt en effectief kunt organiseren.

■ De auteur, Tommy Ottevaere, is accountmanager bij Talentsoft Learning. Hij schreef deze tekst als lid van de adviesraad van HR Square.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen