Naar een nieuwe manier van verlonen

Gemiddeld verdient een 55-jarige bediende uit de profitsector maar liefst 76,38 procent méér dan zijn 25-jarige collega. Ook al is die loonkloof te verklaren, het verschil is verontrustend hoog en moet voor HR een aanzet zijn om naar het verloningsbeleid in de onderneming te kijken. Een bijdrage van Annelies Baelus, Director Open Opleidingen bij Acerta.

Europa kreunt onder de maatschappelijke kosten van psychische aandoeningen

20 miljard euro per jaar. Zo hoog lopen de directe en indirecte kosten van mentale problemen in ons land op volgens cijferwerk van de Oeso. Goed voor bijna een vijfde van ons bbp. Dat het vijf voor twaalf is voor de geestelijke gezondheid van de (werkende) Belg, valt simpelweg niet te ontkennen. Maar wanneer schakelen we collectief een versnelling hoger in de aanpak ervan?

Inzetbaarheid: Ook werknemers dragen een verantwoordelijkheid

Eerder dit jaar kregen we te horen dat de Belgen tot de minst flexibele werknemers van Europa behoren. Een paar dagen later kondigde Proximus aan 1900 medewerkers te ontslaan om er vervolgens 1250 aan te werven. Ziet u een verband? We moeten af van het imago dat het enkel aan bedrijven is om mensen langer inzetbaar te houden. Ook de werknemer draagt een grote verantwoordelijkheid.

Talent: HR is aan zet

Wanneer er een overvloed is aan beschikbaar talent, dan hoeven ondernemingen niet te onderscheiden. Vandaag is de situatie op de arbeidsmarkt van dien aard, dat je het verschil moet maken met een slim en creatief HR-beleid op maat van de organisatie.

Start vanuit de ‘leadership brand’

One size fits all leiderschap? Dat is niet meer van deze tijd. Vandaag komt het erop aan om vanuit het leiderschaps-DNA een eigen huisstijl te ontwikkelen én mee te nemen in alle relevante HR-processen. Dat niet doen, houdt wel degelijk risico’s in. Een bijdrage van Kris Rayen, HR Project Leader Social Innovation bij Securex.

Onboarding: Retentie begint al voor de eerste werkdag

De schaarste op onze arbeidsmarkt is een feit, dus investeert u veel tijd en middelen om gepaste kandidaten binnen te halen. Maar hebben ze eenmaal getekend, dan begint een andere strijd: retentie. Want meer dan ooit zijn mensen bereid om van job te veranderen. Bijna één op de twee, volgens ons recente onderzoek. Hoog tijd dat u onboarding in de strijd gooit. Maar is dat ook haalbaar voor een kleinere organisatie?

Het nieuwe belonen: aandacht voor employee experience

Jarenlang was een beter salaris of de bonus zo’n beetje alles waarrond het beoordelingsgesprek draaide. Dat was de wortel die medewerkers werd voorgehouden om hen te motiveren. Het is één van de misvattingen binnen HR. Bij het nieuwe belonen is geld geen strategisch instrument om het functioneren van medewerkers te verbeteren en ze aan je bedrijf te binden. Wat dan wel?

Het is tijd voor ander assessmentadvies

Het klinkt misschien bizar, maar we geraken nooit uitgedacht of uitgepraat over assessment. Omringd door professionals met hetzelfde DNA is dat ook logisch. Als HR-specialist ben je het aan jezelf verplicht om state-of-the-art te blijven. Niet loslaten vooraleer iedere deelnemer de kans krijgt om zich op zijn best te tonen en doorgaan tot organisaties de bouwstenen krijgen om duurzaam met talent te werken.

Interne ‘employer branding’: Schud slapend talent wakker

Met hun ‘employer branding’ moeten bedrijven óók potentiële medewerkers aanspreken die misschien niet de ervaring hebben, maar wel het potentieel om door te groeien. Die mensen vind je op de arbeidsmarkt, maar ook intern. Door hen actief aan te spreken en dankzij een onderbouwd assessment met oriënteringsadvies het potentieel te zien, kunnen ondernemingen hun knelpuntvacatures invullen.

De opmars van atypische werkvormen: Behoefte aan ‘total talent management’-benadering groeit

De arbeidsmarkt verandert. Werkende individuen vragen meer autonomie en flexibiliteit op diverse aspecten van de arbeidsrelatie: werkplaats, werktijd, werkinhoud én werkstatuut. En organisaties hebben op hun beurt behoefte aan het snel kunnen inschakelen van expertise ‘on demand’ in het kader van multidisciplinaire projecten. Zowel intern als extern (bij hun klanten).

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen