Het nieuwe belonen: aandacht voor employee experience

Jarenlang was een beter salaris of de bonus zo’n beetje alles waarrond het beoordelingsgesprek draaide. Dat was de wortel die medewerkers werd voorgehouden om hen te motiveren. Het is één van de misvattingen binnen HR. Bij het nieuwe belonen is geld geen strategisch instrument om het functioneren van medewerkers te verbeteren en ze aan je bedrijf te binden. Wat dan wel?

Het is tijd voor ander assessmentadvies

Het klinkt misschien bizar, maar we geraken nooit uitgedacht of uitgepraat over assessment. Omringd door professionals met hetzelfde DNA is dat ook logisch. Als HR-specialist ben je het aan jezelf verplicht om state-of-the-art te blijven. Niet loslaten vooraleer iedere deelnemer de kans krijgt om zich op zijn best te tonen en doorgaan tot organisaties de bouwstenen krijgen om duurzaam met talent te werken.

Interne ‘employer branding’: Schud slapend talent wakker

Met hun ‘employer branding’ moeten bedrijven óók potentiële medewerkers aanspreken die misschien niet de ervaring hebben, maar wel het potentieel om door te groeien. Die mensen vind je op de arbeidsmarkt, maar ook intern. Door hen actief aan te spreken en dankzij een onderbouwd assessment met oriënteringsadvies het potentieel te zien, kunnen ondernemingen hun knelpuntvacatures invullen.

De opmars van atypische werkvormen: Behoefte aan ‘total talent management’-benadering groeit

De arbeidsmarkt verandert. Werkende individuen vragen meer autonomie en flexibiliteit op diverse aspecten van de arbeidsrelatie: werkplaats, werktijd, werkinhoud én werkstatuut. En organisaties hebben op hun beurt behoefte aan het snel kunnen inschakelen van expertise ‘on demand’ in het kader van multidisciplinaire projecten. Zowel intern als extern (bij hun klanten).

Loon aan jobleren koppelen

Veel werknemers zien hun loon vrijwel automatisch stijgen naarmate hun anciënniteit stijgt, maar daar komt kritiek op. De anciënniteitsverloning zoals die nu bestaat helemaal afschaffen? Meer dan de helft (57 procent) van de werkgevers is er voorstander van, al zijn er opvallende verschillen tussen profit en non-profit. Dat blijkt uit een Acerta-peiling naar anciënniteitsverloning, uitgevoerd bij 126 organisaties.

5 tips voor optimale 360 graden feedback

Hoe ga jij om met feedback? Is er plaats voor feedback in jouw organisatie? Gaat het verder dan een gesprek tussen manager en medewerker? En hou je rekening met verschillende invalshoeken? Door ook collega’s, klanten of zelfs leveranciers om feedback te vragen, hou je het overall beeld zo objectief en volledig mogelijk.

Interne mobiliteit: Succesvol intern rekruteren in de strijd om talent

Door de kwantitatieve én kwalitatieve ‘mismatch’ op de Belgische arbeidsmarkt steeg het aantal vacatures naar ongekende hoogtes. De ‘New War for Talent’ vergt een nieuwe aanpak. Interne mobiliteit neemt daar een belangrijke plaats in. Een bijdrage van Frank Vander Sijpe, Director HR Research en Karolien Schoenaerts, Business Unit Manager In- en Outplacement, bij Securex.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen